Małe i średnie firmy prą ku nowym technologiom

Z nowych rozwiązań chcą korzystać wszystkie przedsiębiorstwa, bez względu na ich wielkość. Dlatego sektor małych i średnich firm nie stroni już od współpracy z naukowcami.

Publikacja: 04.06.2015 21:00

Konferencja w Krakowie była już piątą z cyklu „Rewolucje MŚP – Nowe technologie jako źródło przewagi

Konferencja w Krakowie była już piątą z cyklu „Rewolucje MŚP – Nowe technologie jako źródło przewagi konkurencyjnej”

Foto: materiały prasowe

– Bardzo często, rozmawiając o biznesie i nauce, mamy na myśli dwie zupełnie odmienne i odrębne sfery. Choć wciąż niewielu jest uczonych, którzy potrafią rozmawiać z przedsiębiorcami o nowych technologiach pod kątem ich komercyjnego wykorzystania, to jednak najwyższy czas, abyśmy zaczęli traktować obie te sfery jako jedność – mówi prof. Piotr Płoszajski ze Szkoły Głównej Handlowej.

Jak dodaje, naukowcy i administracja powinni skończyć z obawami dotyczącymi prowadzenia badań naukowych na uczelni za pieniądze budżetowe, a potem wdrożenia efektów za pieniądze prywatne.

– Takie podejście prowadzi do tego, że tracą wszyscy: naukowiec, uczelnia, zainteresowana firma i w efekcie całe społeczeństwo, które mogłoby skorzystać na wynalazku – mówi Płoszajski i przypomina, że w tak sławnej uczelni jak Massachusetts Institute of Technology (i pozostałych uczelniach amerykańskich) obowiązują oficjalne procedury dotyczące komercjalizacji wynalazków, dzięki którym tworzy się spółki, w których udziałowcami są m.in. naukowcy i uczelnia.

– Nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Tak się komercjalizuje – zauważa Płoszajski. Zwolennikiem tworzenia tzw. spółek odpryskowych jest też dr inż. Dominik Kowal, wicedyrektor Centrum Transferu Technologii krakowskiej Akademii Górniczej Hutniczej (AGH). – Spółki odpryskowe typu spin-off i spin-out to jedna ze najlepszych ścieżek komercjalizacji innowacyjnych pomysłów. Tak działamy już na AGH i zachęcamy przedsiębiorców do tworzenia spółek – tłumaczy Kowal. Jego zdaniem od szerszego zastosowania tego sposobu komercjalizacji zależy rozwój nie tylko firm technologicznych, ale i całego sektora MŚP.

Chęć do współpracy

Jak zauważa Michał Drechny, doradca ds. klientów biznesowych w firmie Arcus, małym i średnim przedsiębiorstwom nie brakuje już odwagi w tworzeniu nowych technologii. – Nie widzę też żadnego strachu przedsiębiorców przed współpracą z jednostkami naukowymi. Zaczyna wręcz panować mocny trend, aby wspólnie tworzyć nowe technologie, którymi będzie można konkurować nie tylko w kraju, ale i za granicą – mówi Drechny.

Nie od dziś na współpracę z nauką stawiają też giganty technologiczne. – Mocno współpracujemy z uczelniami i placówkami edukacyjnymi, ale też z sektorem MŚP. Wystarczy popatrzeć na naszą ofertę. Poza tym, że mamy specjalne programy licencyjne dla tych instytucji, mamy też program Biz-Spark, który pozwala firmom korzystać z nowych technologii na bardzo korzystnych warunkach. Oznacza to też specjalne wsparcie z naszej strony – mówi Maciej Kotowicz, partner channel development manager w firmie Microsoft.

I tłumaczy, że przedsiębiorcy mogą korzystać z wiedzy i umiejętności fachowców Microsoftu, a nawet często skorzystać w swych firmach z nowych rozwiązań zanim ujrzą one światło dzienne w postaci produktu, który jest potem sprzedawany na rynku.

– Współpracując z sektorem MŚP, też się od niego uczymy. Nie ma bowiem co ukrywać, że będąc tak dużą firmą jak nasza, ciężko jest znać wszystkie potrzeby np. polskiego sektora MŚP. Dlatego działamy też poprzez naszych partnerów biznesowych, takich jak firmy Arcus czy ARC Consulting – dodaje Kotowicz.

Jak wskazuje Ewa Rutczyńska-Jamróz, starsza menedżer w zespole Innovation Consulting w firmie doradczej Deloitte, duże firmy dysponują niewątpliwie większymi pieniędzmi na prace badawczo-rozwojowe (B+R), podczas gdy małym często kapitału brakuje, ale to mniejsze firmy są bardziej elastyczne i decyzje w nich zapadają szybciej.

– Dlatego ich współpraca powiązana z korzystaniem z osiągnięć naukowców przynosi najlepsze efekty. Małe firmy nie muszą jednak tworzyć działów B+R, co wiąże się ze sporymi kosztami. Współpracując z jednostkami naukowymi, mogą korzystać z dostępnej tam infrastruktury badawczej, która jest na naprawdę wysokim poziomie dzięki zainwestowaniu w nią wielkich pieniędzy unijnych z budżetu na lata 2007–2013 – podpowiada ekspertka Deloitte.

– W pełni podzielam to zdanie i zachęcam do współpracy, nie tylko z AGH, ale i z innymi uczelniami. Infrastruktura badawcza naprawdę czeka na przedsiębiorców – mówi Kowal. Jego zdaniem trzeba jednak różnicować podejście do firm. – Duże firmy powinny tworzyć przestrzeń do współpracy i zapotrzebowanie na innowacje – zauważa.

Kierunek innowacje

– Jako kraj musimy zdecydowanie przeorientować się na nowe technologie nie tylko dlatego, że oczekuje tego od nas Komisja Europejska, ale dlatego, że nie możemy już dalej konkurować na europejskim i globalnym rynku jedynie niższymi kosztami pracy. Czas na nasze własne pomysły – podkreśla Rutczyńska-Jamróz.

Zgadza się z tym prof. Płoszajski. – Zdecydowana większość firm na świecie, także w Polsce, szczególnie małych i średnich, konkuruje tradycyjnymi przewagami. Robią coś nieco lepiej, albo nieco taniej od swej bezpośredniej konkurencji. Tymczasem teraz chodzi o to, aby zaproponować zupełnie nowy model biznesowy – tłumaczy.

O tym, jak nowe technologie zmieniają produkty, modele biznesowe i sposoby funkcjonowania firm w Polsce, dyskutowali uczestnicy debaty, która odbyła się w Krakowie w ramach cyklu „Rewolucje MŚP" organizowanego przez „Rzeczpospolitą".

– Bardzo często, rozmawiając o biznesie i nauce, mamy na myśli dwie zupełnie odmienne i odrębne sfery. Choć wciąż niewielu jest uczonych, którzy potrafią rozmawiać z przedsiębiorcami o nowych technologiach pod kątem ich komercyjnego wykorzystania, to jednak najwyższy czas, abyśmy zaczęli traktować obie te sfery jako jedność – mówi prof. Piotr Płoszajski ze Szkoły Głównej Handlowej.

Jak dodaje, naukowcy i administracja powinni skończyć z obawami dotyczącymi prowadzenia badań naukowych na uczelni za pieniądze budżetowe, a potem wdrożenia efektów za pieniądze prywatne.

Pozostało 88% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki