BZ WBK chce zwiększać eksportowy potencjał firm

Surowce i motoryzacja – te branże to liderzy polskiego eksportu pod względem jego wartości.

Publikacja: 11.11.2015 13:12

BZ WBK chce zwiększać eksportowy potencjał firm

Foto: materiały prasowe

Orlen może się pochwalić ubiegłoroczną zagraniczną sprzedażą wartą 61,7 mld zł, a lubiński KGHM – eksportem za 15,7 mld zł. Prognozy dla branży motoryzacyjnej zakładają, że tegoroczny eksport sektora przekroczy 20 mld euro i będzie najwyższy w historii tego przemysłu.

Ale potęgą eksportową jesteśmy w innych branżach. Według Roberta Antczaka, dyrektora sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK, pewne specjalności eksportowe są wpisane w położenie i warunki geograficzne Polski, jak np. produkcja żywności. - W innych pojawiły się pojedyncze podmioty, którym udało się zaistnieć na zagranicznych rynkach i które zainspirowały oraz ośmieliły inne firmy zajmujące się tą samą działalnością. Potem branże te dostały wsparcie w postaci programów promocji i w ten sposób powstał sukces eksportowy polskich mebli, okien, ceramiki, kosmetyków i kilku innych – mówi Antczak.

W produkcji jachtów i łodzi należymy już do liderów w skali globalnej. W przypadku jednostek do 10 metrów długości Polska jest drugim po USA producentem w świecie. Polskie stocznie jachtowe produkujące rocznie kilkanaście tysięcy łodzi korzystają z tych samych technologii i materiałów, którymi dysponują stocznie na południu Europy czy w Skandynawii, mają do dyspozycji projekty światowych firm designerskich.

Polscy producenci mebli to także światowa czołówka. Wartość eksportu tej branży przekroczyła 8 mld euro. A przy utrzymującej się wysokiej wartości produkcji sprzedanej mebli i malejącym popycie na meble w Polsce, to właśnie eksport będzie kierunkiem dalszego rozwoju tego sektora.

W kosmetykach przykładem udanej ekspansji jest firma Inglot. Rozpoczęła zagraniczną działalność w roku 2006 nie od bliskich krajów europejskich lecz od odległej Kanady, a dziś jest obecna w prawie 70 krajach świata. Z dużym powodzeniem rozszerza listę zagranicznych odbiorców także firma Ireny Eris. Do eksportowych przebojów należy polska biżuteria, w tym wyroby ze srebra i bursztynu. Od lat dobrze sprzedają się maszyny górnicze, które wysyłamy m.in. do Chin oraz krajów Ameryki Południowej.

Zdaniem Piotra Dylaka, dyrektora ds. finansowania handlu BZ WBK, na nowych rynkach czynnikiem sukcesu polskich produktów jest w większości przypadków stosunek jakości do ceny. - Jesteśmy w stanie dostarczać towary o specyfikacjach takich jak dostarczają nasi zachodni konkurenci. W najwyższej jakości, ale jednak w niższych cenach. To naprawdę ważna przewaga – podkreśla Dylak.

Ale listę branż specjalizujących się w eksporcie należy rozszerzać. Według analiz BZ WBK, przykładowo na rynku brytyjskim duży potencjał eksportowy ma branża papiernicza, producenci wyrobów higienicznych, chemii gospodarczej, ale także zabawek czy suplementów diety. Obszarem godnym uwagi pod kątem eksportu – i przede wszystkim godnym inwestycji i wsparcia – są nowe technologie komunikacyjne, elektronika - cały sektor ICT. Naszym atutem są bardzo dobre uczelnie techniczne, a polscy informatycy czy programiści są cenieni na całym świecie.

- Zależy nam, jako bankowi, żeby aktywować producentów z innych branż. Teoretycznie każda polska firma ma potencjał eksportowy – twierdzi Antczak. Jego zdaniem, trzeba tylko wiedzieć który rynek wybrać, sprawdzić popyt, trafnie zadecydować jak pozycjonować swój towar za granicą, jakie strategie marketingowe się sprawdzą.

Globalizacja powoduje, że na polskie produkty otwierają się rynki uznawane – z naszej perspektywy świata - za egzotyczne kulturowo i geograficznie. Dobrym przykładem może być ekspansja naszych produktów z branży rolno-spożywczej na rynki azjatyckie. - Jeśli na takich rynkach mamy do czynienia z dużą siłą nabywczą konsumentów, jak np. w Chinach czy krajach arabskich, to szanse dla polskich firm są ogromne – mówi Antczak.

Orlen może się pochwalić ubiegłoroczną zagraniczną sprzedażą wartą 61,7 mld zł, a lubiński KGHM – eksportem za 15,7 mld zł. Prognozy dla branży motoryzacyjnej zakładają, że tegoroczny eksport sektora przekroczy 20 mld euro i będzie najwyższy w historii tego przemysłu.

Ale potęgą eksportową jesteśmy w innych branżach. Według Roberta Antczaka, dyrektora sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK, pewne specjalności eksportowe są wpisane w położenie i warunki geograficzne Polski, jak np. produkcja żywności. - W innych pojawiły się pojedyncze podmioty, którym udało się zaistnieć na zagranicznych rynkach i które zainspirowały oraz ośmieliły inne firmy zajmujące się tą samą działalnością. Potem branże te dostały wsparcie w postaci programów promocji i w ten sposób powstał sukces eksportowy polskich mebli, okien, ceramiki, kosmetyków i kilku innych – mówi Antczak.

Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki