Taka sytuacja jest szczególnie niebezpieczna w przypadku ekspansji na dalekich, słabo rozpoznanych rynkach. Zdarza się, że zapomina o tym nawet część firm dużych, mających znaczne handlowe doświadczenie i świadomość istniejących zagrożeń. Tymczasem niebezpieczeństwo związane z niesolidnością czy niewypłacalnością kontrahenta występuje na wszystkich rynkach i w każdym czasie. A umiejętność jego ograniczenia może decydować o odniesieniu przez firmę rynkowego sukcesu lub kosztownej porażki.
Jednym z rozwiązań zabezpieczających interesy w handlu zagranicznym jest akredytywa. To nie tylko sposób zabezpieczenia transakcji, ale także forma płatności. Płaci nie odbiorca towaru, lecz bank. Według Banku Zachodniego WBK, w eksporcie akredytywa przynosi następujące korzyści:
- zapewnia eksporterowi uzyskanie od importera w określonym terminie płatności, jeżeli spełni warunki określone w akredytywie,
- w przypadku akredytywy z odroczeniem płatności daje możliwość uzyskania finansowania w formie dyskonta,
- uatrakcyjnia ofertę sprzedaży lub umożliwia uzyskanie wyższej ceny poprzez zaproponowanie odroczonej płatności bez ryzyka nieotrzymania zapłaty.