Czas na nowe podejście

Konsumenci zaczynają otwierać oczy. Firmy będą musiały się dostosować do nowych realiów gospodarki.

Aktualizacja: 22.11.2016 15:55 Publikacja: 22.11.2016 15:42

Czas na nowe podejście

Foto: Rzeczpospolita

Tak mówili eksperci i przedstawiciele przedsiębiorstw podczas kongresu Open Eyes Economy Summit (OEES) w Krakowie. Zdaniem prof. Jerzego Hausnera świat doświadczył ostatnio wstrząsu, który przyjął postać globalnego kryzysu finansowego.

Kwartalne myślenie

Zmiana technologiczna uderzyła w sektor finansowy, ucierpiały banki i inne instytucje. – Ich celem było przede wszystkim wciskanie klientom często niepotrzebnych produktów. W bankach zaczęli rządzić traderzy, których działania stopniowo zaczęły zagrażać całemu systemowi finansowemu – mówił Hausner w wystąpieniu otwierającym imprezę.

Według niego gospodarka zaczęła przypominać coś, co nazywane jest kapitalizmem kwartalnym, w którym dominuje spojrzenie krótkookresowe. – Krótkowzroczność jest następstwem wąskowzroczności. To orientacja wyłącznie na zysk, już nawet nie roczny, ale w ujęciu kwartalnym. Oportunizm staje się dominującą orientacją większości firm – mówił.

To jego zdaniem tworzy pole grawitacyjne oportunistycznej gry rynkowej. Zanika myślenie przyszłościowe. Relacje są nietrwałe, cząstkowe i często zrywane. – Firmy, które w takim polu grawitacyjnym działają, wpadają w pułapkę, z której nie mogą wyjść. Jednocześnie pozostawanie w tym stanie nie ma sensu. Wyjście z tej pułapki powinno wspierać nie tylko państwo. Chcąc bronić gospodarki rynkowej, trzeba zmienić sposób działania przedsiębiorstw – uważa były wicepremier i były członek Rady Polityki Pieniężnej.

Jak zapewniał, chcąc przejść do innego typu gry rynkowej, zmienić tę grę, musimy poszukać rozwiązania w biznesie. Żeby takie działanie miało ekonomiczny sens, niezwykle ważne jest dostrzeżenie różnicy między dwoma typami efektywności – operacyjną i strukturalną. – W efektywności strukturalnej klastry firm budują między sobą relacje, a nie tylko zawierają transakcje. Podmiot koncentrujący się wyłącznie na efektywności operacyjnej nie przyczynia się do odejścia od oportunistycznej gry rynkowej i przezwyciężenia negatywnych konsekwencji.

Gospodarka uczciwości kontra gospodarka chciwości

W swoim wystąpieniu Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny OEES, tłumaczył, co przyświecało organizatorom kongresu. W jego opinii przyszłość należy do firm, które będą wykonywały wiarygodną misję społeczną. – Gospodarka uczciwości kontra gospodarka chciwości. To chcemy pokazać – mówił Mateusz Zmyślony, zaznaczając, że to firma-idea będzie modelem biznesu, który ma przyszłość. – Konieczna jest biegunowa zamiana priorytetów – mówił.

Jak wskazywał, w gospodarce chciwości celem jest wyłącznie zysk. W gospodarce uczciwości firma budzi zaufanie ludzi, a dopiero to prowadzi do zysku. – Otwórz oczy, stąd Open Eyes Economy. Ludzie widzą banki, które ich oszukały. Przestali ufać firmom. Płytko postrzegane marki, tzw. love brand, które mają tylko atrakcyjną powierzchowność, są w odwrocie, bo klienci widzą, że przy głębokim podejściu firma nie zawsze jest uczciwa – podkreślał Mateusz Zmyślony. Jak wskazywał, firmy na społeczną odpowiedzialność biznesu wydają 1–3 proc. zysków. Jego zdaniem firma-idea powinna ten poziom zwiększyć do 30–40 proc.

Ludzka twarz biznesu

W drugiej części sesji otwierającej wystąpili przedstawiciele firm, pokazując ich społeczne zachowania i nowe podejście do swojej działalności, wykraczające poza standardowy biznes. Gośćmi tej części debaty byli też Salvatore Babones, profesor ekonomii i socjologii Uniwersytetu w Sydney oraz Przemek Pohrybieniuk, dyrektor zarządzający ACCA na Polskę i Kraje Bałtyckie.

Denis Machuel, członek komitetu wykonawczego w Sodexo, wskazywał, jakimi wartościami kieruje się jego firma. Zapewniał, że Sodexo wierzy, iż ekonomia oparta na wartościach społecznych to powrót do podstaw człowieczeństwa. – To jedyna droga do kreowania wartości. Wszelki rozwój i innowacje są bez sensu, jeśli nie są wspierane długoterminową wizją – podkreślał Machue, podając przykłady pracowników firmy, którzy dzięki działaniom przedsiębiorstwa osiągnęli sukces. – Rozwój pracowników to nasz cel. Trzeba umieć zaufać ludziom i wspierać ich, jeśli zawiodą. To nasze codzienne zobowiązanie wobec zatrudnianych przez nas ludzi – przekonywał przedstawiciel 19. co do wielkości pracodawcy na świecie. – Firmy muszą zrozumieć, że opłaca się kreować tylko „dobre” miejsca pracy. To coś więcej niż zapewnienie pracownikowi możliwości opłacenia rachunków. Pracownik musi czuć się dumny i zachować swoją godność. Musi czuć się szanowany bez względu na wykonywany zawód.

Rob Khazzam, dyrektor generalny Ubera na Europę Centralną, przekonywał, że działalność firmy to nie tylko przewożenie ludzi z punktu A do punktu B. Jego zdaniem chodzi o poprawę efektywności. – Ludzie korzystający z Ubera zrezygnują ze swoich pojazdów, których będzie mniej na drogach. Mniej aut to mniej zanieczyszczeń w powietrzu – mówił. – W samym Krakowie kierowcy spędzają średnio osiem godzin miesięcznie w korkach. To cztery dni rocznie wyjęte z życia – dodał. Opowiedział o nowej technologii, którą Uber dopiero wprowadza. Chodzi o to, by system wychwytywał zbliżone trasy klientów i je łączył. – Wówczas jeden kierowca przewiezie kilku obcych sobie pasażerów, którzy jadą ze zbliżonych miejsc do położonych nieopodal siebie celów – mówił Khazzam.

Joe Kuruvilla reprezentujący Unilever zapewniał, że marki z przyszłością to tylko te, które mają zrównoważony cel. – Uważam, że firma może zarabiać pieniądze, ale równocześnie służyć społeczeństwu – przekonywał. Wskazywał na akcje organizowane przez Unilever, na przykład rozbudowy infrastruktury toalet w szkołach.

Piotr Voelkel, przedsiębiorca, założyciel m.in. grupy VOX, opowiadał o projektach edukacyjnych, w które się włączył, takich jak Collegium da Vinci czy Uniwersytet SWPS. – Udało mi się przekonać profesorów i kadrę, aby swoje osobiste ambicje odłożyli na bok, by służyć studentowi – mówił. – Symbolem moich poglądów może być klepsydra. Każdy biznes ma swój finał. Można iść drogą na przykład coraz tańszych produktów, ale w pewnym momencie to nie ma sensu. Jest jednak wyjście z każdego zaułka. Trzeba jednak dokonać kompletnego zwrotu – zaznaczył Voelkel.

Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki