Części znad Wisły dla fabryki Audi w Meksyku

Według Ministerstwa Rozwoju, w pierwszych pięciu miesiącach 2016 roku eksport do Meksyku wyniósł 212,4 mln dolarów. To spadek o 11 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2015 roku.

Aktualizacja: 11.10.2016 06:20 Publikacja: 10.10.2016 20:21

Wytwórnia Audi w San José Chiapa w Meksyku.

Wytwórnia Audi w San José Chiapa w Meksyku.

Foto: materiały prasowe

Ubiegły rok okazał się jednak dla polskich eksporterów wyjątkowo korzystny: zagraniczna sprzedaż na rynku meksykańskim wyniosła 653,5 mln dol., podczas gdy w roku 2014 było to 496,8 mln dol., w roku 2013 – 523,9 mln dol., a w roku 2012 – 566,7 mln dol. W tym roku pogorszyło się także saldo wymiany: za sprawą 9-procentowego spadku eksportu wyniosło minus 4,4 mln dol., podczas gdy w czterech poprzednich latach mieliśmy nadwyżkę, która w ub. roku wyniosła 111,8 mln dol.

Motoryzacyjna okazja

Do Meksyku wysyłamy części do radiotelefonii i telewizji, komponenty i akcesoria samochodowe, lampy halogenowe, niewielkie samoloty, konsole do gier wideo. Ponadto profile stalowe, elementy foteli biurowych, nasiona rzepaku, kosmetyki, wódkę, leki oraz mleko i śmietanę.

Duże perspektywy wzrostu ma eksport polskiej branży motoryzacyjnej. Tym bardziej że produkcja części i komponentów dla fabryk samochodów to jeden z filarów polskiego eksportu, a przemysł motoryzacyjny to flagowy sektor gospodarki meksykańskiej. Mają tam swoje fabryki praktycznie wszystkie najważniejsze marki samochodowe. W dodatku aż 71 proc. produkcji meksykańskiej branży automotive odbywa się w oparciu o produkty, półprodukty czy usługi pochodzące z importu. – To dla polskich firm z branży motoryzacyjnej wyraźny i bardzo pozytywny komunikat: Meksyk ma ogromny potencjał i warto inwestować w obecność na tym rynku – podkreślają przedstawiciele Ambasady Meksyku w Warszawie.

Według ekspertów BZ WBK bazujących na raportach przygotowywanych przez analityków rynku meksykańskiego z Grupy Santander, rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Meksyku stwarza duże zapotrzebowanie na wiele produktów dla linii montażowych, a także na usługi dla sektora motoryzacyjnego. – Wydaje się, że polscy producenci części, którzy z takimi sukcesami działają na europejskich rynkach, mogliby w Meksyku znaleźć dla siebie miejsce. Choć auta i ich części stanowią niespełna jedną czwartą całego polskiego eksportu towarowego do Meksyku, to w wartościach bezwzględnych polski eksport mógłby być większy – uważa Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w BZ WBK. Branża motoryzacyjna w Meksyku daje także szansę polskim inwestorom: w marcu 2015 roku spółka Bury Technologies uruchomiła w stanie Tlaxcala fabrykę podzespołów elektronicznych dla meksykańskich zakładów Audi. Z niemieckim producentem samochodów współpracuje także wybudowany w meksykańskim stanie Guanajuato zakład firmy Maflow należącej do Grupy Boryszew: dostarcza komponenty do nowego modelu Audi Q5.

Popyt na kosmetyki

Na wzrost eksportu do Meksyku, podobnie jak do całej Ameryki Łacińskiej, może liczyć także branża kosmetyczna. – Polskie kosmetyki kolorowe mają szansę zwłaszcza w tych krajach, gdzie w społeczeństwie istnieje kult ciała i nieustanna moda na piękno – mówi Barbara Molińska, regionalny menedżer ds. handlu zagranicznego w BZ WBK.

Jednak Ameryka Środkowa i Południowa to na razie wciąż bardzo słabo rozpoznany przez polskie firmy teren.

Wirtualne misje

Dlatego dla przedsiębiorców planujących tam ekspansję pomocne mogą okazać się wirtualne misje gospodarcze. BZ WBK organizuje 18 października misję „Strategie wejścia i możliwości biznesowe na rynkach Ameryki Łacińskiej, w szczególności w Meksyku, Brazylii i Chile". Eksperci przedstawią m.in. perspektywy dla prowadzenia biznesu w Ameryce Łacińskiej i strategie wejścia na tamtejsze rynki oraz przydatne narzędzia dla wsparcia międzynarodowej ekspansji. Do udziału w misji można rejestrować się pod adresem: finansowanie.handlu@bzwbk.pl.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, Crido Taxand i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wydarzenia Gospodarcze
W Katowicach w rolach głównych: bezpieczeństwo, energia, technologie
Wydarzenia Gospodarcze
Shape Tomorrow Today: Jak liderzy biznesu rewolucjonizują firmy w erze AI
Wydarzenia Gospodarcze
8-9 kwietnia br. odbyła się XIII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG
Wydarzenia Gospodarcze
W Kielcach o roli gazownictwa w zmieniającej się energetyce
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Wydarzenia Gospodarcze
OZE – nowe moce, które potrzebują wsparcia
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne