Według badań Instytutu Keralla Research w sektorze MŚP wynika, że przeszło połowa przedsiębiorstw obawia się ryzyka walutowego, ale niewiele z nich temu przeciwdziała. Tymczasem nagłe zmiany kursów mogą uderzyć zarówno w firmy działające na terenie Europy, jak i te eksportujące na dalekie, słabiej rozpoznane rynki. Ryzykowne może być także pozyskanie wiarygodnego partnera handlowego.
– Niestety, nawet w przypadku przedsiębiorców zdających sobie sprawę z ryzyka, wiedza jak je ograniczyć sprawdzając partnera nie jest powszechna – mówi Piotr Soroczyński, główny ekonomista Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE.
– Strategie ekspansji zagranicznej są dużym wyzwaniem, szczególnie dla małych i średnich firm, więc muszą być realizowane z bardzo dobrym przygotowaniem – dodaje Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej BZ WBK.
Według ekspertów BZ WBK, przedsiębiorstwa narażone na ryzyko kursowe mają dwie drogi: albo ponosić je zakładając, że wpływ zmian kursu na wyniki firmy nie będzie znaczny, albo zacząć nim zarządzać.
- Zarządzanie ryzykiem walutowym pozwala znacznie ograniczyć negatywny wpływ zmian kursu na wyniki. Ponadto zapewnia dużo większą wiarygodność prognoz finansowych – twierdzi Maciej Makarewicz, dyrektor ds. tworzenia rozwiązań produktowych w Departamencie Usług Skarbu BZ WBK.