Aktualizacja: 14.12.2016 19:28 Publikacja: 14.12.2016 19:28
Walter Isaacson „Innowatorzy" insignis
Foto: materiały prasowe
Swoboda znana z działających w Dolinie Krzemowej start-upów osiągała w Atari niespotykany dotąd poziom. W każdy piątek organizowana była impreza z piwem i trawką; spotkaniom pracowników towarzyszyło też czasem kąpanie się nago, praktykowane zwłaszcza wówczas, gdy udało się wypracować normę przewidzianą na dany tydzień. Bushnell wspomina: „Doszliśmy do tego, że przyjęcie wydane z okazji zrealizowania planu miało na naszych pracowników taki sam wpływ jak przyznanie im premii" – czytamy w książce Waltera Isaacsona „Innowatorzy". Isaacson ma na swoim koncie m.in. biografię Steve'a Jobsa, założyciela Apple'a. Tym razem postanowił dokładniej przyjrzeć się środowisku „hakerów, geniuszy i geeków" stojącemu za cyfrową rewolucją, która zmieniła światową gospodarkę oraz nasz styl życia. Sięga w swym dziele bardzo głęboko, bo aż do XIX wieku i Ady Lovelace, córki znanego poety, lorda Byrona, której prace matematyczne przyczyniły się do powstania komputerów. (Lovelace zajęła się wyższą matematyką po to, by... „okiełznać swoją romantyczną wyobraźnię"!). Na ponad 700 stronach autor opowiada historie ludzi, którzy stali za przełomowymi innowacjami w dziedzinie IT. Możemy więc wczytać się w opowieści oraz anegdoty poświęcone Billowi Gatesowi, Steve'owi Jobsowi, Larry'emu Page'owi, Sergeyowi Brinowi, ale też już mocno zapomnianym innowatorom, takim jak Steve Case, Alan Kay, Lee Felsenstein czy Vannevar Bush. Ta książka jest więc ciekawą lekturą zarówno dla komputerowych maniaków, jak i dla miłośników historii gospodarki chcących dowiedzieć się czegoś więcej o historii branży IT. To również opowieść o tym, jak powstają innowacje, jak dużą rolę w postępie technicznym odgrywa indywidualny geniusz, prywatna inicjatywa, a także w pewnych przypadkach wsparcie państwa (zwłaszcza gdy wynalazek ma potencjał militarny). Opisuje również czynniki, które pozwoliły na odniesienie rynkowego sukcesu przez komputerowych innowatorów. Często bywa tak, że dobry pomysł nie wystarczy, by odnieść rynkowy sukces. „Jak pokazuje przypadek Johna Atanasoffa, zapomnianego wynalazcy z Iowa, dobry pomysł to zaledwie pierwszy krok. Tak naprawdę liczy się jego realizacja. Jobs i jego ludzie wzięli pomysły Xeroxa, ulepszyli je, a następnie wdrożyli i wprowadzili na rynek. Xerox miał szansę zrobić dokładnie to samo i nawet próbował tego dokonać, wypuszczając komputer Xerox Star. Okazało się jednak, że maszyna jest toporna, niestarannie wykonana i zbyt droga. W rezultacie całe przedsięwzięcie zakończyło się klęską. Zespół inżynierów i projektantów Apple'a uprościł myszkę komputerową, redukując liczbę przycisków do jednego, a także umożliwił przesuwanie za pomocą myszki okien i plików oraz zmianę rozszerzenia nazwy pliku" – czytamy w książce „Innowatorzy" Waltera Isaacsona.
1200 panelistów, ponad 200 sesji i rekordowe zainteresowanie ze strony uczestników – tak zapowiada się XVII edyc...
Przywództwo w dobie sztucznej inteligencji, strategie oparte na danych i budowanie zespołów przyszłości – to gor...
W dniach 8-9 kwietnia br. w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbyła się XIII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych...
Eksperci i przedstawiciele branży gazowej będą rozmawiać dziś o transformacji sektora w kontekście strategicznyc...
Jaki jest potencjał, tempo i bariery przyrostu miksu odnawialnego? Będą o tym debatować uczestnicy XVII Europejs...
Lenovo jest liderem rynku komputerów PC w Polsce. Motorola jest tu jednym z liderów rynku smartfonów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas