Jednym z polskich przebojów jest ceramika sanitarna. W produkcji płytek ceramicznych Polska należy do największych europejskich wytwórców, ustępując jedynie producentom włoskim oraz hiszpańskim. Za granicą dobrze sprzedają się także produkowane w Polsce urządzenia sanitarne. Ich atutem jest wysoka jakość i stosunkowo umiarkowane ceny w porównaniu z ofertą producentów zachodnich.
– Przewagą konkurencyjną polskiej ceramiki na zagranicznych rynkach jest nie tyle cena, ile relacja ceny do jakości – mówi Robert Antczak, dyrektor departamentu sprzedaży produktów w pionie bankowości biznesowej i korporacyjnej Banku Zachodniego WBK. Sama cena czasem nie wystarcza, choćby ze względu na obecność produkcji z Chin. Zdaniem Antczaka bardzo liczy się także wygląd, szczególnie na rynkach wysoko rozwiniętych. – Niestety, uczynienie z designu trwałej przewagi konkurencyjnej jest trudne, bo sprzedaż płytek czy armatury zależy od zmieniających się gustów. Dlatego podstawą sukcesu jest znajomość upodobań odbiorców i produkcja zgodnie z oczekiwaniami rynku – dodaje Antczak.
Ceramiczne zagłębie
Największa część wytwarzanych w kraju płytek powstaje w województwie łódzkim. Na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej działa pięć zakładów Grupy Paradyż, która zatrudnia przeszło 1,7 tys. osób i sprzedaje produkty w blisko 40 krajach. Produkcja zlokalizowana jest w fabrykach w Wielkiej Woli koło Paradyża, w Opocznie i w trzech zakładach w Tomaszowie Mazowieckim. Znaczna jej część kierowana jest na Wschód, m.in. do Rosji, Kazachstanu, na Białoruś, do Estonii, na Litwę i Łotwę, ale także do Norwegii, Szwecji, Włoch, USA i Szwajcarii. W sumie za granicę kierowana jest blisko jedna trzecia produkcji Paradyża.
Do liderów polskiego rynku należy także Grupa Tubądzin. Jej asortyment tworzą cztery marki, a ich odbiorcy znajdują się w przeszło 20 krajach. Od 30 lat działa też Ceramika Pilch w Jasienicy, która wysyła produkty m.in. do Czech, na Słowację, Ukrainę, Białoruś, Litwę, do Rumunii oraz na Węgry. Płytki produkuje także Cersanit, który należy do największych polskich wytwórców umywalek, misek ustępowych, kompaktów, bidetów, wanien itd.
Polska ceramika sanitarna w większości sprzedawana jest za granicą pod własnymi markami. Jedynie niewielka część trafiająca do zagranicznych sieci marketów ma na sobie logo odbiorców. To sytuacja odwrotna niż w przypadku polskich eksporterów mebli, które w zdecydowanej większości trafiają do końcowego klienta pod obcymi brandami. Rynki Europy Zachodniej są trudniejsze, ze względu na silną konkurencję markowych producentów. Z kolei na rynkach wschodnich polskie wyroby są bardziej atrakcyjne, bo tam ich przewagi konkurencyjne – wysoka jakość, bogate wzornictwo – są zdecydowanie silniejsze. Atrakcyjnym kierunkiem zbytu są także kraje bałkańskie.