Reklama

Ceramika sanitarna polską specjalnością eksportową

Do atutów polskich producentów należy jakość i wzornictwo. Na niektórych rynkach trudno im jednak pokonać tanich konkurentów z Chin.

Aktualizacja: 13.02.2017 20:09 Publikacja: 13.02.2017 19:39

Uczynienie z designu przewagi konkurencyjnej jest trudne, bo sprzedaż płytek i armatury zależy od zm

Uczynienie z designu przewagi konkurencyjnej jest trudne, bo sprzedaż płytek i armatury zależy od zmiennych gustów

Foto: 123RF

Jednym z polskich przebojów jest ceramika sanitarna. W produkcji płytek ceramicznych Polska należy do największych europejskich wytwórców, ustępując jedynie producentom włoskim oraz hiszpańskim. Za granicą dobrze sprzedają się także produkowane w Polsce urządzenia sanitarne. Ich atutem jest wysoka jakość i stosunkowo umiarkowane ceny w porównaniu z ofertą producentów zachodnich.

– Przewagą konkurencyjną polskiej ceramiki na zagranicznych rynkach jest nie tyle cena, ile relacja ceny do jakości – mówi Robert Antczak, dyrektor departamentu sprzedaży produktów w pionie bankowości biznesowej i korporacyjnej Banku Zachodniego WBK. Sama cena czasem nie wystarcza, choćby ze względu na obecność produkcji z Chin. Zdaniem Antczaka bardzo liczy się także wygląd, szczególnie na rynkach wysoko rozwiniętych. – Niestety, uczynienie z designu trwałej przewagi konkurencyjnej jest trudne, bo sprzedaż płytek czy armatury zależy od zmieniających się gustów. Dlatego podstawą sukcesu jest znajomość upodobań odbiorców i produkcja zgodnie z oczekiwaniami rynku – dodaje Antczak.

Ceramiczne zagłębie

Największa część wytwarzanych w kraju płytek powstaje w województwie łódzkim. Na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej działa pięć zakładów Grupy Paradyż, która zatrudnia przeszło 1,7 tys. osób i sprzedaje produkty w blisko 40 krajach. Produkcja zlokalizowana jest w fabrykach w Wielkiej Woli koło Paradyża, w Opocznie i w trzech zakładach w Tomaszowie Mazowieckim. Znaczna jej część kierowana jest na Wschód, m.in. do Rosji, Kazachstanu, na Białoruś, do Estonii, na Litwę i Łotwę, ale także do Norwegii, Szwecji, Włoch, USA i Szwajcarii. W sumie za granicę kierowana jest blisko jedna trzecia produkcji Paradyża.

Do liderów polskiego rynku należy także Grupa Tubądzin. Jej asortyment tworzą cztery marki, a ich odbiorcy znajdują się w przeszło 20 krajach. Od 30 lat działa też Ceramika Pilch w Jasienicy, która wysyła produkty m.in. do Czech, na Słowację, Ukrainę, Białoruś, Litwę, do Rumunii oraz na Węgry. Płytki produkuje także Cersanit, który należy do największych polskich wytwórców umywalek, misek ustępowych, kompaktów, bidetów, wanien itd.

Polska ceramika sanitarna w większości sprzedawana jest za granicą pod własnymi markami. Jedynie niewielka część trafiająca do zagranicznych sieci marketów ma na sobie logo odbiorców. To sytuacja odwrotna niż w przypadku polskich eksporterów mebli, które w zdecydowanej większości trafiają do końcowego klienta pod obcymi brandami. Rynki Europy Zachodniej są trudniejsze, ze względu na silną konkurencję markowych producentów. Z kolei na rynkach wschodnich polskie wyroby są bardziej atrakcyjne, bo tam ich przewagi konkurencyjne – wysoka jakość, bogate wzornictwo – są zdecydowanie silniejsze. Atrakcyjnym kierunkiem zbytu są także kraje bałkańskie.

Reklama
Reklama

Chińska konkurencja

Zdaniem Antczaka polska ceramika łazienkowa nie ma praktycznie ograniczeń geograficznych w eksporcie. – Nie da się jednak ukryć, że są rynki, gdzie chińska konkurencja jest ogromna i klienci nie chcą płacić ani za jakość, ani za design – uważa Antczak.

Dlatego szczególną rolę w zdobywaniu odbiorców odgrywa skuteczna promocja. Zdaniem ekspertów BZ WBK dla eksporterów z branży ceramicznej doskonałym narzędziem promocji są targi. Nie tylko te dotyczące branży budowlanej czy sektora nieruchomości, ale też targi designu czy architektoniczne. – W tej branży potrzebne są też inwestycje w markę „polska ceramika". Takie działania na rzecz promocji całego sektora są skutecznym wsparciem wysiłków poszczególnych producentów – podkreśla Antczak.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama