Organ ma 14 dni na uzupełnienie decyzji z urzędu - postepowanie administracyjne

Organ, który wydał decyzję, może ją uzupełnić z urzędu w terminie 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji. Uzupełnienie może jednak dotyczyć tylko rozstrzygnięcia bądź przysługującego stronie prawa odwołania, wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego.

Publikacja: 19.02.2019 04:50

Organ ma 14 dni na uzupełnienie decyzji z urzędu - postepowanie administracyjne

Foto: 123RF

- Już po doręczeniu decyzji stronie, wójt chce uzupełnić uzasadnienie tej decyzji, bez modyfikowania rozstrzygnięcia. Czy przysługuje mu takie uprawnienie?

Nie.

W myśl art. 107 § 1 pkt 5-6 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) w decyzji trzeba zawrzeć m.in. rozstrzygnięcie oraz uzasadnienie faktyczne i prawne. Uzasadnienie faktyczne powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, a uzasadnienie prawne – wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa (art. 107 § 3 k.p.a.).

Czytaj także: Postępowanie administracyjne: sprzeciw można złożyć od decyzji a nie od postanowienia

Zgodnie z art. 111 k.p.a. strona może – w terminie 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji – zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia bądź co do prawa odwołania, wniesienia w stosunku do decyzji powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach. Organ, który wydał decyzję, może ją uzupełnić lub sprostować z urzędu – we wskazanym wyżej zakresie – w terminie 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji. Uzupełnienie lub odmowa uzupełnienia następuje w formie postanowienia.

W razie wydania takiego postanowienia, termin dla strony do wniesienia odwołania, powództwa lub skargi biegnie od dnia jego doręczenia lub ogłoszenia. Podkreśla się, że art. 111 k.p.a. wymienia w wyczerpujący sposób składniki decyzji, co do których może nastąpić uzupełnienie. Gdyby było inaczej, to ustawodawca dałby temu wyraz w treści tego przepisu, np. używając przed wymienieniem elementów decyzji, których może dotyczyć uzupełnienie, słów „w szczególności" bądź innych równoznacznych. Uzupełnienie może dotyczyć tylko rozstrzygnięcia decyzji lub pouczenia o środkach prawnych.

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 lutego 2002 r. (sygn. I SA 1771/00, LEX nr 81742) uzupełnienie rozstrzygnięcia będzie miało miejsce wtedy, gdy z powodu błędu w ocenie stanu faktycznego i prawnego sprawy lub niedbalstwa przy sporządzaniu danej decyzji wydano decyzję częściową, chociaż, w ocenie organu wydającego, miała ona załatwić całą sprawę. Niekompletność rozstrzygnięcia powinna być widoczna przy porównaniu go z materiałami zawartymi w aktach sprawy, a więc z żądaniami strony, zakresem postępowania wyjaśniającego, z zebranymi w sprawie materiałami i dowodami. W omawianym trybie nie można uzupełnić m.in. uzasadnienia decyzji (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 9 lipca 2018 r., sygn. II SA/Rz 415/18, LEX nr 2528590).

Odmienny pogląd wyrażono w wyroku NSA w Warszawie z 20 kwietnia 1998 r. (sygn. IV SA 1176/97, LEX nr 45641). Zgodnie z tym wyrokiem, choć art. 111 k.p.a. traktuje o możliwości uzupełnienia decyzji „co do rozstrzygnięcia", a art. 107 § 1 k.p.a. wyodrębnia rozstrzygnięcie od uzasadnienia, to jednak skoro uzasadnienie decyzji nie ma odrębnego bytu, to na podstawie art. 111 k.p.a. możliwe jest uzupełnienie uzasadnienia decyzji. Uzupełnienie rozstrzygnięcia może wymusić rozszerzenie uzasadnienia. W przypadku opisanym w pytaniu chodzi jednak tylko o uzupełnienie uzasadnienia, bez związku z modyfikację rozstrzygnięcia. ?

—Anna Puszkarska, radca prawna

podstawa prawna: art. 107, art. 111 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 2096 ze zm.)

- Już po doręczeniu decyzji stronie, wójt chce uzupełnić uzasadnienie tej decyzji, bez modyfikowania rozstrzygnięcia. Czy przysługuje mu takie uprawnienie?

Nie.

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił