Gminy będą udostępniać wszystkie dane z rejestru PESEL - prezydent podpisał nowelizację

Udostępnianie danych jednostkowych z rejestru PESEL zostanie zdecentralizowane - przewiduje nowelizacja ustawy o ewidencji ludności, którą podpisał dziś prezydent Andrzej Duda.

Publikacja: 24.04.2019 11:29

Gminy będą udostępniać wszystkie dane z rejestru PESEL - prezydent podpisał nowelizację

Foto: Adobe Stock

W aktualnym stanie prawnym, udostępnianie danych osobowo-adresowych odbywa się na dwóch poziomach:  centralnym - przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych z ogólnokrajowego rejestru PESEL oraz  lokalnym - przez organy gmin z lokalnych rejestrów mieszkańców prowadzonych zgodnie z właściwością miejscową przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Stanowią one część centralnego rejestru PESEL, w którym są gromadzone dane wszystkich obywateli.

Czytaj też: Nie MSWiA, lecz gmina udostępni dane z rejestru PESEL - nowelizacja ustawy o ewidencji ludności

Wniosek o udostępnienie danych z lokalnego rejestru mieszkańców nie może być obecnie zrealizowany, jeśli poszukiwana przez wnioskodawcę osoba nie jest aktualnie zameldowana na terenie gminy, do której wniosek został skierowany.

Nowelizacja  przenosi obowiązek udostępniania danych jednostkowych z ogólnokrajowego rejestru PESEL z ministra na organy gmin. Teraz będą mogły udostępniać  dane z  lokalnych rejestrów i rejestru PESEL.

Decentralizacja powoduje, że wniosek o udostępnienie danych z rejestru centralnego będzie można składać w dowolnym organie gminy, ale tylko jednym. Ma to przeciwdziałać kierowaniu przez wnioskodawcę tego samego wniosku do więcej niż jednego organu gminy.

Co z wnioskami już złożonymi do ministra? Rozpatrzy wnioski na podstawie przepisów dotychczasowych. Dokończy też postępowania administracyjne wszczęte i niezakończone do dnia wejścia w życie nowelizacji w sprawach, w których właściwy stanie się organ gminy.

Nowelizacja wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

W aktualnym stanie prawnym, udostępnianie danych osobowo-adresowych odbywa się na dwóch poziomach:  centralnym - przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych z ogólnokrajowego rejestru PESEL oraz  lokalnym - przez organy gmin z lokalnych rejestrów mieszkańców prowadzonych zgodnie z właściwością miejscową przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Stanowią one część centralnego rejestru PESEL, w którym są gromadzone dane wszystkich obywateli.

Czytaj też: Nie MSWiA, lecz gmina udostępni dane z rejestru PESEL - nowelizacja ustawy o ewidencji ludności

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił