Obecnie przedmiotem rozważań stały się założenia tej polityki. Projekt określa jej definicję, identyfikuje cele oraz zasady prowadzenia. Odnosi się również do konieczności uchwalenia przez parlament nowej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i zmian w innych aktach.
Niestety, projekt został zdjęty z porządku obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, ponieważ zabrakło w nim określenia źródeł finansowania tej polityki, choć odnosi się do możliwości wykorzystania środków europejskich na cele rozwojowe wielkich miast w budżecie na lata 2014–2020. Przekazano go do dalszej dyskusji w nowym zespole ds. funkcjonalnych obszarów metropolitalnych i miejskich.
Projekt założeń krajowej polityki miejskiej jest reakcją nie tyle na brak tzw. ustawy metropolitalnej, ile na rozporządzenie regulujące politykę spójności UE, według którego miasta powinny być znacząco wzmocnione środkami finansowymi po 2013 r. z części krajowej alokacji Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Rozwój miast wymaga zmian prawnych
Jakich zatem zmian powinni oczekiwać samorządowcy? Urzędnicy MRR przyznają, iż do tej pory działania wobec obszarów miejskich nie były prowadzone w sposób uporządkowany, dlatego trzeba zbudować system prawny od podstaw. Najważniejsza jest propozycja opracowania nowej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, w której mają się znaleźć zasady i sposób prowadzenia polityki miejskiej. Komplementarnym do niej będą zmiany w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, z podanymi w niej kryteriami wyznaczania miejskich obszarów funkcjonalnych.
Zasady krajowej polityki miejskiej będą dotyczyły 18 największych miast w kraju