Trwają praca nad krajową polityką miejską

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego szykuje zmiany przepisów dotyczące samorządów związane z pracami nad krajową polityką miejską

Publikacja: 31.10.2012 08:56

Trwają praca nad krajową polityką miejską

Trwają praca nad krajową polityką miejską

Foto: Fotorzepa, Jakub Dobrzyński

Obecnie przedmiotem rozważań stały się założenia tej polityki. Projekt określa jej definicję, identyfikuje cele oraz zasady prowadzenia. Odnosi się również do konieczności uchwalenia przez parlament nowej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i zmian w innych aktach.

Niestety, projekt został zdjęty z porządku obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu  Terytorialnego, ponieważ zabrakło w nim określenia źródeł finansowania tej polityki, choć odnosi się  do możliwości wykorzystania środków europejskich na cele rozwojowe wielkich miast w budżecie na lata 2014–2020. Przekazano go do dalszej dyskusji w nowym zespole ds. funkcjonalnych obszarów metropolitalnych i miejskich.

Projekt założeń krajowej polityki miejskiej jest reakcją  nie tyle na brak tzw. ustawy metropolitalnej, ile na  rozporządzenie regulujące  politykę spójności UE, według którego  miasta powinny być znacząco wzmocnione środkami finansowymi po 2013 r. z części krajowej alokacji Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Rozwój miast wymaga zmian prawnych

Jakich zatem zmian powinni oczekiwać samorządowcy?  Urzędnicy MRR przyznają, iż do tej pory działania wobec obszarów miejskich nie były prowadzone w sposób uporządkowany, dlatego trzeba zbudować system  prawny od podstaw. Najważniejsza jest propozycja opracowania nowej ustawy o  zasadach prowadzenia polityki rozwoju, w której mają się znaleźć zasady i sposób prowadzenia polityki miejskiej. Komplementarnym do niej   będą zmiany w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, z podanymi w niej  kryteriami  wyznaczania miejskich obszarów funkcjonalnych.

Zasady krajowej polityki miejskiej będą dotyczyły 18 największych miast w kraju

Co samorządowe, a co rządowe

Zgodnie z koncepcją zagospodarowania przestrzennego kraju 2030 miejskie obszary funkcjonalne to obszary tworzone przez centralny ośrodek miejski oraz przez otaczającą go, powiązaną z nim funkcjonalnie i przestrzennie strefę zewnętrzną. Przewiduje się, iż podmiotem tej polityki stanie się 18 największych miast.

Prowadzenie krajowej polityki miejskiej wymagać będzie wielopoziomowego zarządzania i zintegrowanego podejścia terytorialnego. Konieczne więc staną się także zmiany w ustawach o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim. Nie wiadomo na razie,  jakie  zmiany przygotowuje ministerstwo i czy dojdą one do skutku, ponieważ są już zastrzeżenia  ze strony samorządowej.  Samorządowcy zwrócili uwagę, iż  przewiduje się zbyt dużą ingerencję rządu  w zadania samorządów. Stwierdzili m.in.: „W treści dokumentu należy wyraźnie rozdzielić sprawy będące w gestii rządu RP od spraw będących w gestii innych podmiotów. Te pierwsze zapisy powinny być zobowiązaniem  do działań prawnych, organizacyjnych i finansowych, jakie zamierza podjąć rząd w ramach  swoich kompetencji. Zapisy drugiego rodzaju mogą być tylko postulatami pod adresem innych podmiotów niż rząd RP".

W maju  Unia Metropolii Polskich zaproponowała stworzenie odrębnego programu operacyjnego dla miast, ale MRR nie skorzystało z propozycji. Planuje za to przedłożenie Radzie Ministrów w najbliższym czasie założeń dokumentu o krajowej polityce miejskiej, który zajmie się konkretnymi rozwiązaniami.

Trzeba jednak wziąć pod uwagę zastrzeżenia samorządowców, brak określenia źródeł finansowania tej polityki oraz konieczność przygotowania zmian legislacyjnych. Dlatego wejście w życie dokumentu nie później niż w 2014 r.  jest mało realne.

Krzysztof Żuk prezydent Lublina

W projekcie założeń Krajowej Polityki Miejskiej planujemy wykorzystać potencjał miast jako centrów rozwoju. Oczekujemy konkretnych uregulowań dotyczących polityki miejskiej oraz rozwiązań ustawowych w takich obszarach jak np. prawo budowlane czy obszary metropolitalne. Wraz z tym uregulowaniem oczekujemy na ustrojowe zmiany dotyczące kwestii finansowo-majątkowych jednostek samorządu terytorialnego. Najlepiej by było, gdyby to nastąpiło w relacji samorząd–rząd. Ważna jest także rola Komisji Europejskiej ze względu na środki, po które miasta będą chciały i musiały sięgnąć, aby stać się centrum rozwoju w regionie, kraju i Europie. I nie będą to środki na proste inwestycje, lecz na innowacje. Najważniejsze jednak, że zaczęliśmy na ten temat rozmawiać.

Obecnie przedmiotem rozważań stały się założenia tej polityki. Projekt określa jej definicję, identyfikuje cele oraz zasady prowadzenia. Odnosi się również do konieczności uchwalenia przez parlament nowej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i zmian w innych aktach.

Niestety, projekt został zdjęty z porządku obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu  Terytorialnego, ponieważ zabrakło w nim określenia źródeł finansowania tej polityki, choć odnosi się  do możliwości wykorzystania środków europejskich na cele rozwojowe wielkich miast w budżecie na lata 2014–2020. Przekazano go do dalszej dyskusji w nowym zespole ds. funkcjonalnych obszarów metropolitalnych i miejskich.

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów