KNF przepytała ubezpieczycieli, jak wyglądają procedury likwidacji szkód i ułatwienia dla poszkodowanych w wyniku burz i wichur, które przeszły nad Polską w połowie sierpnia.
Zebrane informacje pokazują, że towarzystwa po nawałnicach stanęły na wysokości zadania i zmobilizowały siły do usprawnienia pracy. Ułatwienia dla poszkodowanych obejmują przede wszystkim zwiększenie działań informacyjnych, aktywne docieranie do poszkodowanych, zwiększenie dostępności likwidatorów, wprowadzenie wypłat zaliczkowych, przyspieszone oględziny i szybką ścieżkę wypłaty.
Na obszarach, gdzie doszło do szkód, działają jednak firmy, które wprowadzają w błąd poszkodowanych, twierdząc, że przyjęcie kwoty bezspornej lub wypłaty zaliczkowej zamyka drogę do otrzymania odszkodowania w pełnej wysokości w późniejszym terminie.
Sygnały o takich problemach dotarły do KNF. Tymczasem wypłaty zaliczkowe mają na celu ograniczenie rozmiarów szkody poprzez umożliwienie zabezpieczenia mienia przed dalszym niszczeniem, a kwota bezsporna – jak najszybsze rozpoczęcie odtwarzania zniszczonego mienia na podstawie wstępnego oszacowania wysokości szkody. Dokładna wycena poniesionej szkody oraz ewentualna dopłata do odszkodowania nastąpią później.
Obecnie pierwsze odszkodowania albo przynajmniej zaliczki trafiają na konta ofiar żywiołów. W przypadku większych szkód trwają prace nad oszacowaniem strat. Za wcześnie jeszcze na ocenę, czy wypłaty są wystarczające i czy przy likwidacji szkód nie dochodzi do nieprawidłowości.