Co jest największym wyzwaniem dla działalności ubezpieczeniowej?
Dla każdego ubezpieczyciela otoczenie rynkowe czy ekonomiczne jest bardzo ważne, bo każdy ubezpieczyciel rozumie, jak ważną rolę odgrywają stopy procentowe. Nie bez znaczenia jest również otoczenie prawne, które stawia wiele wymagań, mających na celu ochronę klienta, ale jednocześnie szybkie dostosowanie do nich staje się dużym wyzwaniem dla ubezpieczycieli. Jednak największym wyzwaniem na rynku jest dziś utrzymanie klienta. Fakt, że oferta jest tak bogata, a klient ma możliwość jej oceny i weryfikacji, powoduje, że budowa lojalności i – co ważne – zadowolenia klienta wymaga sporego wysiłku i zaangażowania.
Rynek ubezpieczeniowy jest mocno regulowany prawnie. Czy Polska pod tym względem jest bardziej rygorystyczna niż inne kraje? W wielu dziedzinach tak właśnie jest (polski legislator wybiera rozwiązania najostrzejsze z możliwych).
Wszystkie uregulowania prawne są tworzone i wprowadzane w celu ochrony konsumenta. Takie rozwiązania są potrzebne, jednak dla całej branży ubezpieczeniowej kluczowe jest, aby o tych rozwiązaniach otwarcie rozmawiać, a te rozmowy powinny być podejmowane w odpowiednim czasie. Chodzi przecież o wypracowanie najlepszych dla klienta rozwiązań na rynku. Trzeba też mieć na uwadze fakt, że ten kierunek związany z regulowaniem rynku będzie się wzmacniał, m.in. ze względu na zmieniającą się rzeczywistość, otoczenie, nowe ryzyka czy stosowane technologie. Zrozumiałe jest więc to, że pojawiają się nowe rozwiązania ustawowe. Jednak najważniejszą kwestią – zanim te rozwiązania powstaną – jest dialog sektora i regulatora. To pozwoli wypracować najlepsze rozwiązania, uwzględniające daną sytuację branży i jego klientów.
Może trochę statystyk: 2,17 mln Polaków korzysta z prywatnej opieki zdrowotnej, dzięki dodatkowym ubezpieczeniom zdrowotnym – wynika z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń. Czy zauważacie Państwo wzrost zainteresowania tego typu ubezpieczeniami?