Reklama

Kwitnie w Azji rynek używanych awionetek

Najbogatsi Azjaci wybierają coraz częściej okazyjne samoloty dyspozycyjne zamiast nowych, bo interesują ich wyższe opusty cen i krótsze terminy czekania na odbiór — twierdzą firmy handlu samolotami

Publikacja: 22.04.2018 14:26

Kwitnie w Azji rynek używanych awionetek

Foto: Bloomberg

W 2017 r. klienci z tego regionu kupili 61 używanych awionetek i 54 nowe, po raz pierwszy liczba samolotów okazyjnych była większa od fabrycznie nowych — wynika z raportu firmy doradczej Asian Sky Media. Opracowanie zwraca uwagę, że ta tendencja nasiliła się w ubiegłym roku w miarę zwalniania tempa wzrostu gospodarczego w regionie, z kolei najbogatsi Chińczycy starali się unikać rażących objawów bogactwa.

Firmy brokerskie twierdzą, że wśród klientów były chińskie firmy, które kupowały takie odrzutowce w związku z rozwijaniem działalności zagranicznej, ale wybierały używane maszyny ze względu na koszty. W ostatnich dwóch latach ceny takich samolotów mocno zmalały.

— Klienci zmienili się, maja też inną wiedzę o branży i rozumieją wartość używanego samolotu — stwierdził dyrektor Asian Sky Media, Jeffrey Lowe na marginesie azjatyckiej konferencji samolotów dyspozycyjnych i wystawy w Szanghaju. — Na rynku pojawiła się masa towaru, więc mogli znaleźć dobre samoloty w dobrej cenie, a nie były wcale stare i nadal z gwarancją. To z całą pewnością nakręciło rynek — dodał. Z kolei producenci Gulfstream z konglomeratu General Dynamics i Bombardier zmniejszali w ostatnich latach produkcję na skutek kurczenia się popytu oraz pracowali nad nowymi modelami, więc wydłużył się czas odbioru.

- Podstawa rynku rozszerzyła się — uważa z kolei szef firmy pośrednictwa w obrocie samolotami dyspozycyjnymi Jetcraft Asia, David Dixon. — Są ludzie, którzy nie chcą wydawać 60-65 mln mln dolarów na jeden taki nowy samolot, ale mogą wydać 40 mln. Dużo można znaleźć za 20 mln.

Przedstawiciele branży twierdzą jednak, że tacy producenci jak Gulfstream i bombardier nie odczuli ujemnie zmiany tendencji, bo popularność maszyn na wtórnym rynku zmniejszyła ich nadpodaż na świecie, co pomogło cenom producentów. Ponadto klientów przyciągnęły też nowe wersje.

Reklama
Reklama

Podczas imprezy w Szanghaju Gulfstream pokazał najnowsze G500 i G600, a Bombardier makietę przygotowywanego Global 7000 dalekiego zasięgu. Gulfstream rywalizujący z Bombardierem o udział w rynku prywatnych odrzutowców w Azji-Pacyfiku jeden pewien tego rynku i wierzy w rosnącą dojrzałość kupujących, która sprzyja amerykańskiemu producentowi. — Ludzie zdają sobie sprawę, że te samoloty są naprawdę używane do prowadzenia interesów, że to narzędzia biznesu — stwierdził wiceprezes ds. światowej sprzedaży, Scott Neal.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama