Odnaleziona druga czarna skrzynka B737 Lion Air

Indonezyjscy nurkowie odzyskali drugą czarną skrzynkę samolotu Lion Air, który w październiku spadł do morza z 189 osobami na pokładzie

Publikacja: 14.01.2019 12:48

Odnaleziona druga czarna skrzynka B737 Lion Air

Foto: AFP

Wiceprzewodniczący krajowej komisji bezpieczeństwa transportu, Haryo Satmiko poinformował, że komisja zapozna się z jej zawartością we własnym laboratorium przez specjalną ekipę. W przeszłości trzeba było trzech miesięcy na skopiowanie, spisanie i przeanalizowanie zawartości rejestratorów rozmów w kokpicie CVR.

Komandor porucznik marynarki wojennej Agung Nugroho poinformował dziennikarza Reutera, że słaby sygnał rejestratora wykryto kilka dni temu i znaleziono go zagłębionego w mule na głębokości ok. 30 metrów. — Nie znamy zakresu uszkodzeń, ale był wyraźnie podrapany — powiedział.

Na zdjęciach dostarczonych przez przedstawiciela komisji widać zadrapania na jasno pomarańczowej obudowie rejestratora, ale bez większych wgnieceń.

Nugroho poinformował też, że niedaleko rejestratora znaleziono ludzkie szczątki, w odległości ok. 50 metrów od rejestratora lotów znalezionego 3 dni po katastrofie.

Prowadzący śledztwo sprowadzili okręt marynarki wojennej po 10-dniowych poszukiwaniach prowadzonych przez Lion Air zakończonych bez rezultatu. Tamta akcja kosztowała 38 mln rupii (2,7 mln dolarów), a utrudniały ją zawiłości biurokratyczne i problemy ze sfinansowaniem.

Rejestrator rozmów w kokpicie produkcji L3 Technologies zaprojektowano tak, aby mógł wysyłać sygnały orientacyjne o swym położeniu na dnie przez 90 dni od katastrofy. To oznacza, że szukający go mieliby po 27 stycznia duże większy problem ze znalezieniem go.

Odtworzenie zapisu ostatnich rozmów pilotów przed tragedią pozwoli sprecyzować, czy mieli pojęcie o przyczynie nagłej utraty nośności przez samolot i czy starali się temu przeciwdziałać. Ewentualne ustalenie ich winy będzie mieć znaczenie, kto wypłaci odszkodowania rodzinom ofiar katastrofy.

Część krewnych ofiar zaapelowała do komisji o ujawnienie wszystkiego, co zostało nagrane i o niezależną pracę.

Wstępny raport komisji skupił się na serwisowaniu samolotu, szkoleniu pilotów i na reakcji Boeinga na system zapobiegający przeciągnięciu i na wymianę czujnika, nie podał natomiast przyczyn katastrofy.

Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii