W tych liniach praktycznie wszystkie wnioski są odrzucane — wynika z rankingu kancelarii AirHelp wyspecjalizowanej w egzekwowaniu odszkodowań od linii lotniczych — odsetek odmów wynosi tak od 99,9 do 98,4 proc. Badanie kancelarii dotyczy podróży między styczniem a październikiem 2019 roku.
Czytaj także: Nigeryjczycy aresztowali Boeinga 777. Linia ma zapłacić
Co ciekawe okazuje się również, że w Europie linią najprzyjaźniej nastawioną do roszczeń pasażerów są Polskie Linie Lotnicze LOT, które odrzucają „tylko" 38,9 proc. wniosków, ale i tak jest to dwukrotnie więcej, niż rok temu. Drugą najprzyjaźniejsza linią spośród operujących z Polski są austriackie Austrian Airlines ( 45,1 proc. odrzuconych wniosków) i holenderskie KLM (47,9 proc.). Najbardziej obcesowo traktują swoich pasażerów Ryanair (98,4 proc.), Air Baltic (94,6 proc.), Aerofłot (86,2), EasyJet(87,3 proc.), Finnair (85,6 proc.) SAS (65,3 proc.) oraz Wizz Air (61,4 proc.). Ponad połowę wniosków złożonych przez polskich pasażerów odrzucają również Lufthansa oraz Norwegian.
We wskazanym okresie w Polsce zakłóconych zostało ponad 36 tys. rejsów, a w skutek poważnych problemów z lotem takich jak: niespodziewane odwołania czy opóźnienia powyżej 3 godzin, do odszkodowania może być uprawnionych prawie 150 tysięcy pasażerów wylatujących z polskich lotnisk.
Średnia dla kilkudziesięciu przebadanych przewoźników wynosi aż 58% co oznacza, że większość podróżnych w przypadku wystąpienia problemów z lotem musi walczyć z liniami o pieniądze, które należą się im z mocy prawa — czytamy w informacji Air Help. Wynika z niej również, że pasażerowie w dużej mierze nie ufają liniom lotniczym w kwestii właściwego wykonywania obowiązku wypłaty odszkodowania. Ponad połowa pasażerów w Europie (51%) negatywnie odpowiadając na pytanie, czy wierzy, że przewoźnicy uczciwie rozpatrują wnioski i wypłacają z tego tytułu odszkodowania swoim klientom. Z kolei 69 proc. ankietowanych przez YouGov na zlecenie AirHelp jest zdania, że linie lotnicze odrzucają ponad 40 proc. wniosków o odszkodowanie. Analiza dokonana przez AirHelp wykazuje, że jest jeszcze gorzej.