Pierwsza roczna strata Singapore Airlines

Jedna z najlepszych linii na świecie Singapore Airlines poniosła po raz pierwszy roczną stratę z powodu ubezpieczenia się od wzrostu cen paliwa i załamania się popytu na przewozy wywołanego przez pandemię.

Aktualizacja: 16.05.2020 12:30 Publikacja: 16.05.2020 12:27

Pierwsza roczna strata Singapore Airlines

Foto: Bloomberg

W roku finansowym zakończonym 31 marca strata netto wyniosła 212 mln dolarów singapurskich (148,4 mln USD) wobec zysku 683 mln rok wcześniej, w IV kwartale strata wyniosła 732 mln, rok temu linia miała zysk 203 mln. Przewoźnik nie ogłosił wypłaty dywidendy i stwierdził, że perspektywy odrodzenia się międzynarodowego ruchu zależą od otwarcia granic i złagodzenia ograniczeń w podróżowaniu

„Istnieje kilka oznak słabnięcia pandemii COVID-19. Grupa utrzyma minimalną działalność swej sieci z jednoczesną elastycznością dostosowania swych mocy do ewentualnego pojawienia się popytu” — stwierdza komunikat SIA. Przewoźnik i jego regionalna filia SilkAir zmniejszyły moce przewozowe o 96 proc. do końca czerwca, a tania linia Scoot o 98 proc. Przewozy cargo ucierpiały mniej, bo moce przewozowe zmalały o 60 proc., linia używała samolotów pasażerskich do transportu frachtu i do lotów czarterowych — podał Reuter.

SIA poinformowała w lutym, że zawarła umowy hedgingowe od wzrostu cen paliwa do 31 marca 2025. Załamanie się cen ropy, w tym roku zmalały o ponad połowę, doprowadziło do powstania dużych strat na tych umowach, w IV kwartale było to 710 mln SID. Dalsze straty nastąpią w bieżącym roku finansowym.

Przewoźnik zapowiedział zmniejszenie nakładów kapitałowych w tym roku o co najmniej 12 proc. wobec poprzedniego planu, ostateczną redukcję ustali w rozmowach z producentami samolotów na temat odroczenia dostaw — poinformował dyrektor finansowy Stephen Barnes.

Obecnie zakłada zainwestowanie do 31 marca 2021 5,3 mld SID (3,71 USD), w listopadzie była mowa o 6 mld. — W nowej liczbie nie uwzględniliśmy porozumień, jakie możemy osiągnąć z Airbusem i Boeingiem w najbliższych tygodniach i miesiącach — wyjaśnił Barnes.

Nie spodziewa się, by linia wróciła do swych mocy przewozowych sprzed pandemii przed upływem 12-18 miesięcy. Linia chce wycofać wcześniej niż zakładała B777-200 ER i nie odnowi umów leasingowych na osiem A330, które wygasną za 12-14 miesięcy.

Transport
Pakistan zamknął przestrzeń powietrzną dla Indii. Dłuższe loty z Europy do Azji
Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne