Sąd Powszechny z Luksemburga, druga co do ważności instancja w Unii, „anulował decyzję Komisji Europejskiej o zatwierdzeniu pomocy finansowej Holandii dla linii KLM, związanej z pandemią, na podstawie nieodpowiedniego uzasadnienia” — stwierdza komunikat sądu. Komplet sędziów odrzucił także przyjęcie przez organ wykonawczy Unii pomocy publicznej dla portugalskiego przewoźnika TAP powołując się na „nieodpowiednie podanie powodów” przez Komisję.
Pion konkurencji z Brukseli zaaprobował w 2020 r. holenderski pakiet 3,4 mld euro dla KLM i ratunkową pożyczkę 1,2 mld euro dla Transportes Aereos Portugueses (TAP).
Unijny sąd odrzucił natomiast protest Ryanaira wobec zatwierdzenia przez Brukselę funduszu pomocy 10 mld euro hiszpańskim firmom dotkniętym skutkami pandemii, bo uznał tę pomoc za zgodną z unijnymi przepisami. W kwietniu podtrzymał decyzję Komisji Europejskiej zatwierdzającą pomoc dla SAS i Finnaira, w lutym jego sędziowie podtrzymali decyzję o pomocy publicznej dla innych linii lotniczych., m. in. dla Air France i SAS
Ryanair złożył dotąd z 16 pozwów przeciwko Komisji Europejskiej za zezwalanie na pomoc publiczną poszczególnym liniom, Lufthansie, KLM, Austrian Airlines i TAP, a także na państwowe programy pomocy, z których korzystają głównie narodowi przewoźnicy — pisze Reuter.
Po obecnej decyzji sądu z Luksemburga Ryanair oświadczył: „Jednym z największych osiągnięć Unii jest stworzenie jednolitego rynku transportu powietrznego. Zatwierdzenie przez Komisję Europejską pomocy publicznej dla AF-KLM i TAP było sprzeczne z podstawowymi zasadami unijnego prawa i cofnęło w czasie proces liberalizacji transportu lotniczego wynagradzając nieskuteczność i zachęcając do nieuczciwej konkurencji.