Reklama

Pasażerskie airbusy w wersji cargo

Inżynierowie Airbusa opracowali modyfikację samolotów z rodzin A330 i A350, umożliwiającą liniom lotniczym instalowanie palet towarowych — po demontażu foteli klasy ekonomicznej — bezpośrednio na torach siedzeń w podłodze kabiny

Publikacja: 03.05.2020 13:20

Pasażerskie airbusy w wersji cargo

Foto: AFP

- Od początku pandemii obserwujemy dwa zjawiska: wzrost popytu na przewozy sprzętu medycznego i ochronnego oraz zniknięcie mocy przewozowych wraz z uziemieniem samolotów, które normalnie transportowały w lukach 45-50 proc. ładunków cargo — wyjaśnił wiceprezydent ds. operacji lotniczych Yann Lardet.

Nowe rozwiązanie pomoże przewoźnikom utrzymać ciągłość działalności i złagodzi globalny niedobór mocy przewozowych. Ponadto pozwoli sprostać dużemu popytowi na dostawy sprzętu medycznego i innych materiałów do miejsc, w których są potrzebne — informuje Airbus.

Rozwiązanie proponowane bezpłatnie przez Airbusa ułatwia i przyspiesza załadunek i rozładunek, a także ogranicza zużycie siedzeń. Inne korzyści wynikają z lepszej ochrony przeciwpożarowej oraz ograniczenia obciążeń struktury samolotu, poprzez zapobieżenie przesuwaniu się ładunków w locie. — Nie dochodzi do zmiany charakteru samolotu, jest on tylko adaptowany w prostej operacji trwającej ok. 2 godzin — dodał Lardet.

Taka adaptacja pozwoli przewieźć samolotem A330 dodatkowo 7,3 ton czyli 28 palet w kabinie pasażerskiej, a w A350 7,8 ton albo 30 palet. Zdaniem szefa tego projektu, Matthiasa Lerovante „rozwiązanie jest bezpieczne dzięki solidnemu mocowaniu palet, także pod względem przeciwpożarowym dzięki korytarzom dostępu do przewożących ładunków".

Modyfikacja jest możliwa na podstawie biuletynu serwisowego Airbusa, który wymienia zakres prac do wykonania, a także zarządza procesem uzyskiwania jednorazowej certyfikacji od Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Dokument opisuje sposób usunięcia siedzeń wraz z multimedialnym systemem rozrywki, instalacji palet ładunkowych i związanego z nimi wyposażenia bezpieczeństwa, a także sposób przywrócenia pierwotnych elementów kabiny przed powrotem do lotów z pasażerami. Biuletyn będzie również obowiązywał po zakończeniu pandemii.

Reklama
Reklama

Na początku kwietnia Airbus przeprowadził konsultacje dotyczące tego rozwiązania wśród 1200 osób z 240 linii lotniczych. niemal 140 wyraziło zainteresowanie, obecnie ok. 20 linii już wdraża je — podal Reuter.

Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Transport
Chińskie e-auta zalewają świat. Europa bije na alarm
Transport
Czarna seria Airbusa. Nowe problemy z najpopularniejszym modelem samolotu
Transport
Embraer znów walczy o polski rynek. Geopolityka bardzo mu pomaga
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Akcja serwisowa Airbusa niemal zakończona. Samoloty wracają na trasy
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama