Reklama
Rozwiń
Reklama

Kanał Nikaraguański rywalem Panamskiego

Nikaragua ogłosiła początek prac budowlanych przy kanale za 50 mld dolarów, projekcie mającym poparcie Chin, który będzie konkurować z panamskim i ożywi gospodarkę tego kraju

Publikacja: 23.12.2014 17:08

Kanał Nikaraguański rywalem Panamskiego

Foto: Bloomberg

Nikaragua ogłosiła początek prac budowlanych przy kanale za 50 mld dolarów, projekcie mającym poparcie Chin, który będzie konkurować z panamskim i ożywi gospodarkę tego kraju

Początek prac był raczej symboliczny, bo rozpoczęto od budowy drogi dojazdowej dla ciężkiego sprzętu niezbędnego do wydrążenia portu dla kanału na wybrzeżu Pacyfiku.

Rząd w Managui twierdzi, że proponowany szlak wodny o długości 278 km (172 mil) zostanie oddany do użytku do 2020 r. i pozwoli zwiększyć wzrost gospodarczy tego drugiego najuboższego kraju w obu Amerykach (przed Haiti) o ponad 10 proc. Kanał da także Chinom solidny przyczółek w Ameryce Środkowej, gdzie od dawna dominują Stany.

Budowa kanału zajmie się HK Nicaragua Canal Development Investment (HKND Group) z Hongkongu, kontrolowana przez Wang Jinga, mało znanego chińskiego magnata od łączności mającego dobre kontakty z elitą polityczną w Chinach.

Wang Jing w towarzystwie prezydenta Daniela Ortegi, dawnego lewicowego partyzanta oświadczył, że wstępne rozwiązanie projektowe tego przedsięwzięcia zostanie przedstawione pod koniec I kwartału, do tego czasu zostanie też ukończone opracowanie o skutkach na środowisko. Pod koniec III kwartału zaczną się prace ziemne, a pod koniec roku zostanie rozpisany przetarg na śluzy.

Reklama
Reklama

Po ponad roku od czasu pierwszej informacji projekt budzi nadal powszechny sceptycyzm, wywołuje wątpliwości, kto go sfinansuje, na ile zaszkodzi jeziorowi Nikaragua i ile gruntów trzeba będzie wywłaszczyć. - Ze względu na duży koszt trudno zająć stanowisko, czy dojdzie do realizacji czy nie do czasu, gdy pojawi się sygnał, że są na to pieniądze - stwierdził Greg Miller z firmy doradczej IHS Maritime.

Wcześniej rzecznik urzędu prezydenta, Paul Oquist stwierdził, że studium opłacalności i raport McKinseya oceniający zainteresowanie w sfinansowaniu budowy uległy odroczeniu z powodu zmian w wytyczeniu kanału i będą gotowe do kwietnia. Zasadnicze finansowanie zapewnią chińskie sektory państwowy i prywatny - dodał Oquist, ale nie sprecyzował, w jakiej proporcji. Nikaragua stara się też o międzynarodowe środki na realizację.

Nikaragua ogłosiła początek prac budowlanych przy kanale za 50 mld dolarów, projekcie mającym poparcie Chin, który będzie konkurować z panamskim i ożywi gospodarkę tego kraju

Początek prac był raczej symboliczny, bo rozpoczęto od budowy drogi dojazdowej dla ciężkiego sprzętu niezbędnego do wydrążenia portu dla kanału na wybrzeżu Pacyfiku.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Transport
Rośnie konkurencja na rynku kolejowym
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Transport
Wojna handlowa USA-Chiny: Donald Trump bierze się za lotnictwo
Transport
Unijny zakaz sprzedaży aut spalinowych do poprawki
Transport
PKP Intercity zapowiada więcej pociągów i krótsze czasy przejazdów
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Transport
Wizz Air rozpycha się na polskim rynku. Nowe samoloty nowe kierunki
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama