- Zakup nowoczesnych lokomotyw spalinowych to ważny element naszej strategii taborowej, której realizacja pochłonie 5,6 mld zł. W efekcie możemy oferować naszym pasażerom wysoki komfort i bezpieczeństwo podróży również na liniach niezelektryfikowanych – twierdzi członek zarządu ds. operacyjnych PKP Intercity, Piotr Rybotycki.
Lokomotywy będą prowadziły pociągi PKP Intercity na niezelektryfikowanych trasach: Ełk – Korsze, Ełk – Olecko – Suwałki, Rzeszów – Stalowa Wola – Zamość, Rzeszów – Jasło – Zagórz, Krzyż – Gorzów Wlkp., Piła – Krzyż.
Lokomotywa typu 111 Db z rodziny Gama jest najnowocześniejszą z tego typu lokomotyw. Są wyposażone w silniki o mocy 2400 kilowatów i mogą prowadzić pociągi osobowe i towarowe z prędkością 140 kilometrów na godzinę. Pojazdy spełniają wszystkie normy środowiskowe i bezpieczeństwa.
Jeszcze w tym miesiącu PESA przekaże PKP Intercity drugi taki pojazd, następny w czerwcu, a całość dostaw zaplanowano do końca października obecnego roku.
W ramach finansowania projektu zakupu 10 lokomotyw spalinowych PKP Intercity pozyskało 70 proc. środków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wsparcie wyniosło 94 mln zł. Premierowy pokaz lokomotywy dla PKP Intercity odbył się 24 września na targach InnoTrans w Berlinie – jednym z najważniejszych wydarzeń dla branży transportowej na świecie.