Reklama

W Bieszczady pojedziemy 140 km na godzinę

Kolejowa spółka Intercity dostała pierwszą z dziesięciu zamówionych lokomotyw spalinowych Gama. Kontrakt wart 131 milinów złotych realizuje bydgoska PESA, która przez 12 lat ma także odpowiadać za utrzymanie lokomotyw.

Publikacja: 30.05.2015 18:36

W Bieszczady pojedziemy 140 km na godzinę

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki MZub Marian Zubrzycki

- Zakup nowoczesnych lokomotyw spalinowych to ważny element naszej strategii taborowej, której realizacja pochłonie 5,6 mld zł. W efekcie możemy oferować naszym pasażerom wysoki komfort i bezpieczeństwo podróży również na liniach niezelektryfikowanych – twierdzi członek zarządu ds. operacyjnych PKP Intercity, Piotr Rybotycki.

Lokomotywy będą prowadziły pociągi PKP Intercity na niezelektryfikowanych trasach: Ełk – Korsze, Ełk – Olecko – Suwałki, Rzeszów – Stalowa Wola – Zamość, Rzeszów – Jasło – Zagórz, Krzyż – Gorzów Wlkp., Piła – Krzyż.

Lokomotywa typu 111 Db z rodziny Gama jest najnowocześniejszą z tego typu lokomotyw. Są wyposażone w silniki o mocy 2400 kilowatów i mogą prowadzić pociągi osobowe i towarowe z prędkością 140 kilometrów na godzinę. Pojazdy spełniają wszystkie normy środowiskowe i bezpieczeństwa.

Jeszcze w tym miesiącu PESA przekaże PKP Intercity drugi taki pojazd, następny w czerwcu, a całość dostaw zaplanowano do końca października obecnego roku.

W ramach finansowania projektu zakupu 10 lokomotyw spalinowych PKP Intercity pozyskało 70 proc. środków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wsparcie wyniosło 94 mln zł. Premierowy pokaz lokomotywy dla PKP Intercity odbył się 24 września na targach InnoTrans w Berlinie – jednym z najważniejszych wydarzeń dla branży transportowej na świecie.

Reklama
Reklama

PESA w ubiegłym roku realizowała zamówienie na 20 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych i modernizację 150 wagonów dla PKP Intercity. Rok wcześniej zmodernizowała 38 wagonów, z których obecnie korzystają pasażerowie na trasie Przemyśl – Szczecin. Wartość zamówień do końca 2015 roku to ponad 1,5 mld zł.

Intercity inwestuje w sumie 5,6 miliarda złotych w modernizację i zakup nowego taboru, który trafi na najważniejsze linie w całym kraju. Nowoczesne, bardziej komfortowe i szybsze pociągi mają przyciągnąć pasażerów, którzy zniechęceni powolnością i siermiężnością PKP masowo przesiadają się do samochodów, Polskiego Busa, oraz tanich linii lotniczych.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama