Reklama

Ciaśniej w samolotach

Bilety lotnicze zaczęły już tanieć,ale wyraźny spadek cen będzie widoczny po wakacjach.W efekcie więc w samolotach zrobi się ciaśniej, a podejście do wagi i wielkości bagażu podręcznego bardziej restrykcyjne.

Publikacja: 11.06.2015 13:48

Bagaż podręczny ma być jeszcze mniejszy

Bagaż podręczny ma być jeszcze mniejszy

Foto: Bloomberg

Trzeba także liczyć się, że rejsy będą opóźnione - przewoźnicy dążą do maksymalnego wykorzystania floty, więc w razie jakiejkolwiek awarii mają kłopoty z podstawieniem wolnego samolotu. To stwarza problemy, zwłaszcza jeśli lecimy z przesiadką.

Coraz częściej i „intensywniej" linie wykorzystują teraz tzw overbooking, czyli sprzedają więcej biletów, niż jest miejsc w samolocie. Najczęściej takie praktyki stosowane są w Indiach, gdzie zdarzają się sytuacje, kiedy na rejs nie zgłasza się nawet połowa pasażerów mających potwierdzone rezerwacje, stąd linie robią co się da, żeby nie latać z wypełnioną połową maszyny.

Ale te praktyki są często stosowane także w Europie. Tak zrobiły np w ostatnią środę British Airways, które musiały okrężną drogą wysłać pasażerów, którzy mieli potwierdzone rezerwacje na lot do Warszawy. Okrężną, bo bezpośredni rejs LOTu do Warszawy także był w 100 procentach zapełniony. W takich wypadkach trzeba koniecznie pamiętać, że zgodnie z prawem obowiązującym w Unii Europejskiej, pasażerowi który nie poleciał rejsem na który miał ważny bilet, należy się odszkodowanie. Zależnie od odległości i czasu opóźnienia, minimum 250 euro.

Opóźnienia samolotów powodują także sami pasażerowie, którzy wnoszą na pokład zbyt duży bagaż podręczny, który trudno jest upchnąć pod siedzeniem, bądź w schowku nad głową. Samolot więc czeka z odlotem, a i po przylocie niezbędne jest także więcej czasu, aby ten bagaż wypakować.

Prezes Wizz Aira, Jozsef Varadi powiedział „Rzeczpospolitej", że to był właśnie argument, który go skłonił do ograniczenia wymiarów toreb, jakie w ramach biletu można wnieść na pokład. - Z tego powodu nasze samoloty odlatywały opóźnione, teraz takich problemów już nie ma - mówił Varadi.

Reklama
Reklama

Podczas zakończonej 10 czerwca konferencji Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) w Miami organizacja i kilkanaście największych linii lotniczych zaprezentowało ich zdaniem optymalne rozmiary podręcznej walizki. Jest ona minimalnie (o centymetr w szerokości i wysokości) mniejsza od dotychczas akceptowanego bagażu na pokładzie, ale lekka i poręczna.

Producent - chińska firma Crown Luggage przy powstawaniu „Blue Bag"( kolor jest intensywnie niebieski to ma być jednocześnie marką) współpracował z IATA, Airbusem i Boeingiem. IATA teraz dyskutuje z innymi producentami bagażu - m.in z Samsonite i Tumi, aby włączyli podobne torby do swojej oferty. Założeniem było, że ma się on mieścić bez problemu po fotelem, bądź w schowku nad głową w samolotach Boeing 737 i Airbus 319,które mają zdolność przewozową do 120 pasażerów.

Największą zaletą „Blue Bag", jest to,że w przypadku, gdyby została włożona do luku, a poleciała jednak w inną stronę, niż właściciel, to dzięki specjalnemu zarejestrowaniu je na stronie internetowej można łatwo zlokalizować, a właściciel otrzymuje SMSy z informacjami o statusie bagażu.

Linie starają się także pomóc podróżnym w poruszaniu się po zatłoczonych lotniskach. 4 czerwca w czasie Dnia Innowacji w Mediolanie niskokosztowy easyJet przedstawił aplikację na smartfony, która jak normalna nawigacja kieruje pasażera do odpowiedniej bramki w porcie lotniczym, a żeby skrócić czas inspekcji samolotu po trudnym rejsie, np po przelocie przez burzę używa dronów, które bardzo dokładnie kontrolują stan maszyny.

- To co wcześniej zajmowało nam nawet 10 godzin, teraz trwa pół godziny i bardzo pomaga w trzymaniu się rozkładu lotów - mówił w Mediolanie Ian Davies, główny inżynier brytyjskiego przewoźnika.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama