Umowa o współpracy między Narodowym Centrum Badań i Rozwoju(NCBR) oraz PKP PLK została podpisana w czwartek w Warszawie. Obie instytucje zadeklarowały przeznaczenie łącznie 50 mln zł na programy badawcze.
"Chcemy skorzystać z polskiej myśli technicznej i doświadczenia polskich inżynierów i ośrodków naukowych, które mają bardzo dużo ciekawych pomysłów. To jest szansa, żeby polscy inżynierowie mogli wcielić w życie swoje pomysły i wizje tak, żeby kolej była jeszcze sprawniejsza" - powiedział prezes PKP PLK Andrzej Filip Wojciechowski.
Porozumienie zakłada dofinansowanie projektów B+R, które pozwolą rozwiązać m.in. problemy związane z powstawaniem hałasu przy przewozach kolejowych, lepszym dostosowaniem do potrzeb podróżnych infrastruktury przystanków i stacji m.in. wzmocnieniem nawierzchni peronów oraz zabezpieczeniem elementów wyposażenia. PKP PLK chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo w prowadzeniu ruchu pociągów i zoptymalizować proces utrzymania oraz modernizacji infrastruktury kolejowej. Zarządcy infrastruktury zależy także na rozwiązaniach informatycznych, które pozwolą na zarządzanie i kontrolę rozjazdów kolejowych, których jest ponad 40 tys.
Pierwsze konkursy na projekty mają być ogłoszone w przyszłym roku. Wdrożenie opracowanych rozwiązań - jak zapowiadają NCBR i PKP PLK - ruszy w 2017 r.
"Podpisane porozumienie pozwala na realizację projektów badawczo–rozwojowym dotyczących infrastruktury kolejowej, dzięki czemu kolej będzie jeszcze bardziej przyjazna pasażerom i otoczeniu. Efektem tych prac powinny być m.in. implementacje najnowszych technologii w codzienną eksploatację sieci kolejowej, zmniejszenie jej ingerencji w środowisko naturalne i dalsza poprawę konkurencyjności" - powiedział członek zarządu PKP PLK ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki.