Reklama

Jan Szyszko ogłosił „kolejowe 800+”. Więcej modernizacji linii kolejowych w ramach KPO

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko zapowiedział znaczące zwiększenie inwestycji na kolei w ramach KPO. Zamiast 500 km Polska ma zrewitalizować, odnowić lub zbudować co najmniej 800 km linii kolejowych – i to za tę samą kwotę.

Publikacja: 25.02.2025 15:02

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko

Foto: PAP, Paweł Supernak

We wtorek, 25 lutego, odbyła się wspólna konferencja wiceministra funduszy i polityki regionalnej Jana Szyszko oraz wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za kolej Piotra Malepszaka. Miała ona związek z kolejną rundą negocjacji z Komisją Europejską w sprawie Krajowego Planu Odbudowy, która odbyła się w ubiegłym tygodniu.

KPO. Jan Szyszko: 800 km zmodernizowanych linii kolejowych zamiast 500 km

Jak oświadczył Jan Szyszko, Polska zakomunikowała w Brukseli gotowość do realizacji większej liczby inwestycji na kolei. – Zakładaliśmy 500 km (linii kolejowych – red.), które miały zostać zmodernizowane, zrewitalizowane lub wybudowane od zera. Teraz mówimy o co najmniej 800 km, bez zwiększania budżetu projektu, który wynosi 10,7 mld zł – zaznaczył wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Czytaj więcej

Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei

Szyszko określił tę inwestycję jako „kolejowe 800+”. Jak wyjaśnił, zmiany mają przede wszystkim wpłynąć na skrócenie czasu przejazdów, poprawę jakości podróży oraz ogólną przepustowość kolei. Rewizja dokumentów stanowiących nową wersję KPO ma zostać przeprowadzona w najbliższych miesiącach.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak dodał, że środki z rewizji KPO pomogą w eliminacji tak zwanych wąskich gardeł, a więc odcinków linii kolejowych, które spowolniają ruch pociągów. Jako przykład wymienił linię z Warszawy przez Koluszki i Częstochowę do Katowic czy trasę regionalną z Suchej Beskidzkiej do Żywca.

Reklama
Reklama

Jak przyznał Malepszak, na decyzję o zwiększeniu liczby modernizowanych odcinków wpłynęły problemy z zakończeniem na czas większych kompleksowych inwestycji . – Pierwotnie zakładaliśmy realizację 500 km. Jednak niektóre projekty były zbyt ambitne, by ukończyć je w ramach granic czasowych wyznaczonych przez KPO, czyli do sierpnia 2026 r. – wskazał wiceminister infrastruktury.

Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama