W Polsce przybywa punktów ładowania aut elektrycznych

W ostatnich dwóch latach krajowa sieć się podwoiła. Ładowarek mamy już ponad 10,5 tys. Mimo to nadal nam daleko do wielu krajów UE, nawet tych mniejszych.

Publikacja: 30.12.2024 05:25

W całej Unii Europejskiej jest już ponad 821 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych.

W całej Unii Europejskiej jest już ponad 821 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych.

Foto: shutterstock

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego znajduje się już ponad 10,5 tys. punktów ładowania aut elektrycznych. To o 3,4 tys. więcej niż przed rokiem i o 5,7 tys. więcej niż dwa lata temu. Nastąpił też wzrost liczby lokalizacji, na których znajdują się punkty ładowania. Obecnie jest ich około 4,6 tys. To o 1,6 tys. więcej niż przed rokiem i o 2,6 tys. więcej niż dwa lata temu.

Dane publikowane przez UDT obejmują zarówno punkty ogólnodostępne, dostępne dla wybranych odbiorców, jak i niedostępne dla użytkowników, dlatego też nieco różnią się o tych publikowanych przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSMN) czy Europejskie Obserwatorium Paliw Alternatywnych (EOPA).

Kolejne lata powinny przynieść dalszy dynamiczny rozwój rynku elektromobilności w Polsce. Wskazuje na to zarówno dystans, jaki dzieli nas od innych krajów UE, nawet tych znacznie mniej ludnych, jak i istniejące oraz wchodzące w życie regulacje. W tym ostatnim przypadku chodzi zwłaszcza o niedawną nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zobowiązuje ona władze miast liczących więcej niż 100 tys. mieszkańców do ustanawiania stref czystego transportu, o ile dochodzi na danym terenie do przekroczenia dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu w powietrzu.

Z danych EOPA wynika, że w całej UE jest już ponad 821 tys. punktów ładowania. Ponad połowa znajduje się w trzech krajach: Holandii, Niemczech i Francji. Polska z 9,4 tys. punktów ładowania jest nadal na dalekim, 12. miejscu.

Do grupy kapitałowej Orlen należy obecnie w Polsce około 1,1 tys. punktów ładowania. „W przyszłym roku Orlen zamierza oddać do eksploatacji kilkanaście hubów ładowania na sieci TEN-T (transeuropejska sieć transportowa – red.) o łącznej liczbie ponad 100 punktów ładowania. Oprócz tego chce zbudować w przyszłym roku dodatkowych kilkanaście pojedynczych stacji ładowania w strefach miejskich” – informuje zespół prasowy płockiej spółki. Obecnie grupa Orlen jest w trakcie przygotowywania aktualizacji strategii elektromobilności do 2035 r. W efekcie docelowy poziom inwestycji do 2035 r. jest analizowany i będzie określony w nowym dokumencie. Obecnie 441 własnych ogólnodostępnych punktów ładowania i 43 partnerskie posiada w naszym kraju Tauron. „Chcemy stosować się do zapisów unijnego rozporządzenia AFIR, dlatego będziemy budować sieć ultraszybkich stacji ładowania wzdłuż transeuropejskiej trasy transportowej. W 2025 r., idąc tym tropem, chcemy udostępnić naszym klientom około 50 nowych stacji” – podaje zespół prasowy Tauronu.

Około 400 punktów ładowania w siedmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej ma grupa MOL. W Polsce koncern ma ich na razie 16. Deklaruje jednak, że będzie rozwijał sieć, szczególnie wzdłuż tras o dużym natężeniu ruchu i w kluczowych obszarach miejskich.

Grupa Unimot punkty ładowania ma w Polsce na dziewięciu stacjach paliw działających pod marką Avia. W najbliższych latach zamierza zwiększać ich liczbę. „Prowadzimy rozmowy mające na celu rozszerzenie działalności w segmencie punktów ładowania samochodów elektrycznych m.in. z wykorzystaniem doświadczenia w tym zakresie członków Avia International z krajów Europy Zachodniej, którzy bardzo dobrze radzą sobie na tym rynku” – informuje biuro prasowe Unimotu.

Cały czas tylko cztery ogólnodostępne stacje ładowania ma grupa Enea. Koncern uruchomił je w ramach projektów pilotażowych, których celem było zdobycie wiedzy i doświadczenia w zakresie budowy, użytkowania i eksploatacji tego typu instalacji. Zgodnie z przyjętą do 2035 r. strategią chce m.in. rozwijać energetyczną sieć dystrybucyjną, która z kolei jest niezbędna do przyłączenia nowych stacji ładowania o coraz większych mocach. Czy i jakie inwestycje planowane są w rozwój sieci ładowarek, spółka nie ujawnia. Z kolei PGE, w odpowiedzi na nasze pytania, mówi, że nie prowadzi działalności w obszarze elektromobilności.

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego znajduje się już ponad 10,5 tys. punktów ładowania aut elektrycznych. To o 3,4 tys. więcej niż przed rokiem i o 5,7 tys. więcej niż dwa lata temu. Nastąpił też wzrost liczby lokalizacji, na których znajdują się punkty ładowania. Obecnie jest ich około 4,6 tys. To o 1,6 tys. więcej niż przed rokiem i o 2,6 tys. więcej niż dwa lata temu.

Dane publikowane przez UDT obejmują zarówno punkty ogólnodostępne, dostępne dla wybranych odbiorców, jak i niedostępne dla użytkowników, dlatego też nieco różnią się o tych publikowanych przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSMN) czy Europejskie Obserwatorium Paliw Alternatywnych (EOPA).

Pozostało jeszcze 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chińczycy nie zarządzają Kanałem Panamskim. Ale są tuż obok
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Transport
CPK chce ponad miliard złotych dofinansowania z UE
Transport
Schodzimy z chmur na ziemię. Co mówi nowa prognoza dla CPK?
Transport
Najgorszy rok Boeinga od czasu pandemii
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Transport
LOT wprowadza odroczone płatności. Kup bilet, zapłać później
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego