Kanał Panamski przecina łańcuchy dostaw. Prezenty do wielu nie dotrą na czas

Zmiany klimatyczne i zjawisko El Niño sprawiają, że coraz mniej drożny jest Kanał Panamski. Skutkiem będzie konieczność dalszej przebudowy globalnych łańcuchów dostaw i być może nowe utrudnienia w walce z inflacją.

Aktualizacja: 15.12.2023 06:19 Publikacja: 15.12.2023 03:00

Kanał Panamski, przez który zwykle przepływało 36 statków na dobę, na początku grudnia mógł obsłużyć

Kanał Panamski, przez który zwykle przepływało 36 statków na dobę, na początku grudnia mógł obsłużyć już tylko 25

Foto: Adobe Stock

Susza w odpowiadającym za niespełna 1 promil globalnej gospodarki środkowoamerykańskim kraju może negatywnie wpłynąć na koniunkturę na całym świecie.

Przez kanał, położony w liczącej zaledwie 4 mln mieszkańców Panamie, przepływa 5 proc. ogółu towarów transportowanych w skali globu drogą morską. Kiedy w czerwcu tego roku ogłoszono powrót występującego w basenie Pacyfiku średnio co trzy lata zjawiska El Niño, ekonomiści ostrzegali, że na pewno nie wróży to niczego dobrego.

Pozostało 90% artykułu
Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl!

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół