Głodówka ukraińskich kierowców przerwana: „pewne porozumienie” osiągnięte

Ukraińscy kierowcy koczujący trzeci tydzień na polsko-ukraińskiej granicy w Korczowej ogłosili strajk głodowy. Zgodzili się przerwać protest po tym, jak Polacy obiecali przepuszczać przez przejście po 7 tirów na godzinę, a ładunki humanitarne i wojskowe poza kolejnością.

Publikacja: 01.12.2023 20:45

Głodówka ukraińskich kierowców przerwana: „pewne porozumienie” osiągnięte

Foto: PAP/Wojtek Jargiło

Poinformowała o tym ukraińska „Strana”. Ukraińscy kierowcy ciężarówek powiedzieli gazecie, że są gotowi ponownie rozpocząć strajk głodowy, jeśli Polacy nie dotrzymają słowa.

W związku z blokadą granicy ceny za dostawę ładunków z Polski na Ukrainę wzrosły ponad trzykrotnie. Przedstawiciele ukraińskich firm i stowarzyszeń przewidują niepowodzenie wielu kontraktów. Europejskie firmy już zaczęły zmniejszać wielkość zamówień.

Czytaj więcej

Elektroniczna kolejka to ukraiński „eksperyment”

Bez ogrzewania, wody, jedzenia

Na dzień 1 grudnia na wjazd na Ukrainę czekało po stronie polskiej 2100 ciężarówek. Kierowcy oczekujący wiele dni na przekroczenie granicy są w tragicznej sytuacji. Większość nie ma dostępu do sanitariatów i toalet. Mają problemy z żywnością i wodą oraz kończy im się paliwo. Zmuszeni są spędzać mroźne noce w nieogrzewanych kabinach. Dotąd po polskiej stronie zmarło dwóch ukraińskich kierowców tirów.

Aby im pomóc, władze ukraińskie wraz z wyspecjalizowanymi stowarzyszeniami utworzyły centralę pomocy. Kijów przygotowuje roszczenia o odszkodowania, a na stronie internetowej Prezydenta Ukrainy pojawiła się petycja żądająca sankcji wobec Polaków blokujących punkty kontrolne. Polskie ministerstwo infrastruktury wezwało Kijów do spełnienia żądań polskich przewoźników.

Przypomnijmy, że 6 listopada polscy przewoźnicy zablokowali trzy główne punkty kontrolne na granicy z Ukrainą: Jagodin – Dorohusk, Krakowiec – Korczowa i Rawa Ruska – Hrebenne. 23 listopada dodano do nich czwartą – „Medykę – Szegini”.

Protestujący żądają unieważnienia korzyści przyznanych przez UE przewoźnikom z Ukrainy, przywrócenia dotychczasowej procedury wydawania obowiązkowych licencji na ukraiński komercyjny transport towarowy oraz unieważnienia zezwoleń wydanych ukraińskim firmom transportowym po agresji Rosji na Ukrainę. 27 listopada dołączyli do nich polscy rolnicy a 1 grudnia - przewoźnicy słowaccy.

Czytaj więcej

Były prezydent Ukrainy zablokowany na granicy z Polską. Petro Poroszenko nie mógł wyjechać z kraju

Stanowisko nie do przyjęcia

W rozmowach polsko-ukraińskich przeprowadzonych 1 grudnia strony osiągnęły „pewne porozumienia”, m.in. otwarte zostanie przejście Uhrynow-Dołhobyczów dla przejazdu pustych ciężarówek. Będą e-przepustki dla pustych pojazdów na punktach kontrolnych Jagodin-Dorohusk i Krakowiec-Korczowa.

Nie było natomiast dyskusji na temat „transportu bezwizowego” – podało ukraińskie ministerstwo infrastruktury.

Ministerstwo Odbudowy Ukrainy zauważyło, że polscy protestujący nalegają, aby przejścia Uhrynów – Dołhobyczów” i Niżankowice – Malhowice obsługiwały wyłącznie transport posiadający rejestrację UE.

Zdaniem ukraińskiego resortu takie stanowisko jest nie do przyjęcia dla Ukrainy i Unii Europejskiej, gdyż jest normą dyskryminującą w stosunku do innych krajów. To ostatnie zostało potwierdzone 30 listopada podczas spotkania Platformy Koordynacyjnej Ukraina-Polska-UE z udziałem kierownictwa Dyrekcji ds. Transportu i Mobilności Komisji Europejskiej (DG MOVE).

Jednocześnie ministerstwo odbudowy Ukrainy wspólnie z DG MOVE wypracowuje strategiczne rozwiązania, które rozwiążą sytuację z kolejkami na granicy i zmniejszą napięcie w kwestii transportu drogowego. Przynajmniej takie są deklaracje.

Czytaj więcej

Słowacja: Przewoźnicy będą blokować przejście graniczne z Ukrainą do odwołania

Poinformowała o tym ukraińska „Strana”. Ukraińscy kierowcy ciężarówek powiedzieli gazecie, że są gotowi ponownie rozpocząć strajk głodowy, jeśli Polacy nie dotrzymają słowa.

W związku z blokadą granicy ceny za dostawę ładunków z Polski na Ukrainę wzrosły ponad trzykrotnie. Przedstawiciele ukraińskich firm i stowarzyszeń przewidują niepowodzenie wielu kontraktów. Europejskie firmy już zaczęły zmniejszać wielkość zamówień.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Sprzedawali bilety na skasowane loty. Teraz zapłacą karę
Transport
Spór o CPK rozkręca się. Czy projekt został zablokowany?
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV