Reklama

PKP inwestuje 258 mln zł w poprawę połączeń w Krakowie

Przeszło ćwierć miliarda złotych wyda PKP na budowę torów, nowych przystanków i usprawnienie połączeń w rejonie Krakowa.

Publikacja: 18.02.2016 13:15

Efektem prac ma być skrócenie przejazdu pociągów dalekobieżnych w kierunku Zakopanego o około 12-15 minut, a pociągów lokalnych o około 5 minut. Poprawi się także przejazd w kierunku Skawiny oraz Oświęcimia. Zwiększy się bezpieczeństwo i podniesie komfort podróży dzięki zaplanowanym nowym węzłom przesiadkowym.

Będą dwa nowe przystanki. Pierwszy z nich powstanie w dzielnicy Zabłocie, gdzie w ub. roku wyburzono dotychczasowy przystanek. Nowy (przystosowany do obsługi niepełnosprawnych) zostanie przesunięty o 50 metrów bliżej Wisły. Pasażerowie będą wychodzić na peron schodami z hali przystankowej znajdującej się pod torami. Obecnie w sąsiedztwie prowadzone są roboty torowe i prace związane z budową wiaduktu kolejowego na linii Kraków Główny – Medyka. Od połowy marca pociągi będą już kursować nowym torem po części stawianego wiaduktu. Wtedy zamknięty zostanie drugi tor i ruszy rozbiórka nasypu, a następnie budowa drugiej części wiaduktu oraz nowych torów.

Drugi przystanek budowany będzie w dzielnicy Krzemionki. Tymczasowy przystanek zostanie uruchomiony po zaplanowanym na koniec kwietnia wznowieniu przejazdów na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bonarka. Docelowo zmodernizowany obiekt zostanie przesunięty bliżej skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej, a także podwieszony pomiędzy budowanymi estakadami łącznicy.

Ta ostatnia połączy oba przystanki i będzie się składać z dwóch estakad oraz wiaduktu kolejowego. Zostaną one postawione na 30 filarach o wysokości od 8 do 15 metrów. Obecnie budowanych jest 9 podpór – cztery z nich osiągnęły już wysokość ok. 6 metrów, dla pięciu robione są fundamenty. Łącznica przebiegać będzie w rejonie skrzyżowania ulic Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego oraz Powstańców Śląskich.

Montaż przęseł estakady na tym skrzyżowaniu będzie wymagał wyłączenia skrzyżowania z ruchu. Wstępnie prace zaplanowano na wakacje przyszłego roku. Pod estakadami łącznicy powstanie nowa przestrzeń, którą miasto może odpowiednio urządzić uwzględniając m.in. plan rewitalizacji Zabłocia. Poza budową łącznicy i przebudową przystanków inwestycja obejmuje także przebudowę torów linii nr 91, nr 94 i nr 603, ponadto przebudowę sieci trakcyjnej, urządzeń elektroenergetycznych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowanie 6 rozjazdów kolejowych. Zlecenie zrealizuje konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman.

Reklama
Reklama

Kolej ubiega się o dofinansowanie krakowskiej inwestycji przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama