„W związku z przedłużającymi się konsekwencjami okresu bez opadów zarząd Kanału Panamskiego przedłuża warunek trzeci rezerwowania tranzytu, aby w dalszym ciągu łagodzić nagromadzenie się statków czekających w kolejce na tranzyt, które nie mogły wcześniej zapewnić sobie rezerwacji przepływu” — stwierdza wyjaśnienie przesłane emajlem Reuterowi.

Zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami, statki nie mogą przekraczać zanurzenia 44 stóp (13,41 metrów) Zarząd zezwala na przepływ 14 mniejszych jednostek dziennie przez stare śluzy kanału i przez 10 jednostek przez nowe, większe śluzy. W obu przypadkach statki muszą mieć rezerwacje na ten tranzyt. Statki bez rezerwacji mogą korzystać z 8 zezwoleń dziennie na przepływ kanałem.

16 sierpnia na skorzystanie z tego szlaku czekało 131 statków nie mających rezerwacji na tranzyt. Tydzień wcześniej było ich 161. Zator zmniejszył się po udostępnieniu przez zarząd kanału więcej działek czasowych (slotów) dla jednostek nie mających rezerwacji.

Zarząd kanału utrzymał też zawieszenie do 2 września nadzwyczajnych aukcji slotów przepływu przez oba szlaki starych i nowych śluz. W normalnych warunkach 36 statków dziennie może korzystać z kanału o tej pożrę roku, jednak przedłużająca się susza zmusiła do wprowadzenia ograniczeń w nawigacji przez kanał i system śluz.

„Popyt jest nadal duży, co dowodzi, że Kanał Panamski jest w dalszym ciągu konkurencyjny w większości segmentów, nawet po działaniach mających na celu oszczędzanie wody” — wyjaśniono. Na kanał przypada 40 proc. rynku kontenerów transportowanych z Azji północno-wschodniej na wschodnie wybrzeże USA.