Tłum Chińczyków chce pracować w transporcie lotniczym

W Chinach trwa największa od trzech lat akcja rekrutacyjna pracowników pokładowych. Mnóstwo absolwentów wyższych uczelni szuka pracy w lotnictwie, które odradza się po pandemii

Publikacja: 12.04.2023 17:26

Lotnisko międzynarodowe w Pekinie

Lotnisko międzynarodowe w Pekinie

Foto: Bloomberg

W ostatnich trzech latach ograniczeń związanych z koronawisusem liczba pracowników pokładowych zmalała o ok. 11 tys. wobec blisko 109 tys. w 2019 r., głównie z przyczyn naturalnych, a nie na skutek powszechnych redukcji personelu - podał urząd lotnictwa CAAC. W udrożnieniu Zachodu, gdzie pracownicy kabinowi zarabiają raczej niedużo i nie jest wymagany dyplom wyższej uczelni, w Chinach jest on konieczny, podobnie jak państwowy egzamin z języka angielskiego.

Czytaj więcej

Złe prognozy dla lotnictwa. Zwłaszcza dla Finnaira i LOT-u

Chińscy przewoźnicy, Xiamen Airlines, China Southern i Spring Airlines potrzebują teraz nowych pracowników, bo transport lotniczy w kraju odradza się. Planują też wznowienie lotów do popularnych miejsc za granicą. Hainan Airlines potrzebuje w tym roku ponad tysiąca nowych ludzi, otrzymał podania od ponad 20 tys. kandydatów. Oferta pracy na lotnisku w Jinan zainteresowała 900 chętnych, linia przyjęła 60 osób. China Southern zamierza zwiększyć załogę o 3 tys. ludzi w tym roku, a do końca grudnia otrzymała podania od ponad 21 tys. chętnych.

Przed pandemią średnio co 10. starający się dostawał pracę. Teraz przewoźnicy mogą przebierać w rekordowym gronie 11,58 mln absolwentów szkół i uczelni, którzy trafią na rynek pracy. To największa liczba od kilkudziesięciu lat, tymczasem perspektywy gospodarcze nie są najlepsze, a wiele firm zmniejsza zatrudnienie.

- Zawsze była dużo młodych kobiet i mężczyzn, chętnych do tej pracy, bo dochody nie są małe, 10-20 tys. juanów (1454-2900 dolarów), a praca ciekawa, bo pozwala zwiedzać świat - wyjaśnił Li Hanming, niezależny ekspert lotnictwa.

Czytaj więcej

China Airlines zamawia dreamlinery Boeinga

W 2021 r. zaledwie 6,1 proc. absolwentów zarabiało ponad 10 tys. juanów miesięcznie - podał „Global Times” za instytutem MyCOS.

Mimo dużej liczby kandydatów, liniom może być trudno zatrudniać natychmiast tych, których potrzebują, bo szkolenie trwa rok i jest kosztowne.

- Linie mają dobre prognozy dla 2024 r., więc muszą teraz zwiększać zatrudnienie, aby nie zabrakło im ludzi w przyszłym roku - wyjaśnił Li.

Krajowe moce przewozowe są od polowy marca większe niż w 2019 r., ale loty za granicę zwiększyły się tylko o 30 proc. - wynika z danych aplikacji śledzącej loty Flight Master. Przed letnim sezonem linie zwiększają liczbę lotów za granicę. Air China podała, że wznowi połączenia z Pekinu do Rzymu i Miasta Ho Chi Mina oraz z Chengdu do Londynu. To oznacza też wyższe ceny biletów. Np. biznesman Jin Huo teraz zapłacił 18 tys. juanów za bilet klasy ekonomicznej z Frankfurtu do Pekinu. Dotąd płacił jedną trzecią tej sumy za bilet powrotny na tej trasie.

W ostatnich trzech latach ograniczeń związanych z koronawisusem liczba pracowników pokładowych zmalała o ok. 11 tys. wobec blisko 109 tys. w 2019 r., głównie z przyczyn naturalnych, a nie na skutek powszechnych redukcji personelu - podał urząd lotnictwa CAAC. W udrożnieniu Zachodu, gdzie pracownicy kabinowi zarabiają raczej niedużo i nie jest wymagany dyplom wyższej uczelni, w Chinach jest on konieczny, podobnie jak państwowy egzamin z języka angielskiego.

Chińscy przewoźnicy, Xiamen Airlines, China Southern i Spring Airlines potrzebują teraz nowych pracowników, bo transport lotniczy w kraju odradza się. Planują też wznowienie lotów do popularnych miejsc za granicą. Hainan Airlines potrzebuje w tym roku ponad tysiąca nowych ludzi, otrzymał podania od ponad 20 tys. kandydatów. Oferta pracy na lotnisku w Jinan zainteresowała 900 chętnych, linia przyjęła 60 osób. China Southern zamierza zwiększyć załogę o 3 tys. ludzi w tym roku, a do końca grudnia otrzymała podania od ponad 21 tys. chętnych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ładowarek elektrycznych samochodów jak nie było, tak nie ma
Transport
Bilety kolejowe coraz częściej kupujemy przez internet
Transport
P.O. prezesa PKP Cargo pod lupą KNF. Kupował akcje niezgodnie z prawem?
Transport
Polskie firmy transportowe toną w długach. Rozkręca się spirala upadłości
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Transport
Prezes Boeinga tłumaczy się i przeprasza rodziny ofiar
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży