Tłum Chińczyków chce pracować w transporcie lotniczym

W Chinach trwa największa od trzech lat akcja rekrutacyjna pracowników pokładowych. Mnóstwo absolwentów wyższych uczelni szuka pracy w lotnictwie, które odradza się po pandemii

Publikacja: 12.04.2023 17:26

Lotnisko międzynarodowe w Pekinie

Lotnisko międzynarodowe w Pekinie

Foto: Bloomberg

W ostatnich trzech latach ograniczeń związanych z koronawisusem liczba pracowników pokładowych zmalała o ok. 11 tys. wobec blisko 109 tys. w 2019 r., głównie z przyczyn naturalnych, a nie na skutek powszechnych redukcji personelu - podał urząd lotnictwa CAAC. W udrożnieniu Zachodu, gdzie pracownicy kabinowi zarabiają raczej niedużo i nie jest wymagany dyplom wyższej uczelni, w Chinach jest on konieczny, podobnie jak państwowy egzamin z języka angielskiego.

Czytaj więcej

Złe prognozy dla lotnictwa. Zwłaszcza dla Finnaira i LOT-u

Chińscy przewoźnicy, Xiamen Airlines, China Southern i Spring Airlines potrzebują teraz nowych pracowników, bo transport lotniczy w kraju odradza się. Planują też wznowienie lotów do popularnych miejsc za granicą. Hainan Airlines potrzebuje w tym roku ponad tysiąca nowych ludzi, otrzymał podania od ponad 20 tys. kandydatów. Oferta pracy na lotnisku w Jinan zainteresowała 900 chętnych, linia przyjęła 60 osób. China Southern zamierza zwiększyć załogę o 3 tys. ludzi w tym roku, a do końca grudnia otrzymała podania od ponad 21 tys. chętnych.

Przed pandemią średnio co 10. starający się dostawał pracę. Teraz przewoźnicy mogą przebierać w rekordowym gronie 11,58 mln absolwentów szkół i uczelni, którzy trafią na rynek pracy. To największa liczba od kilkudziesięciu lat, tymczasem perspektywy gospodarcze nie są najlepsze, a wiele firm zmniejsza zatrudnienie.

- Zawsze była dużo młodych kobiet i mężczyzn, chętnych do tej pracy, bo dochody nie są małe, 10-20 tys. juanów (1454-2900 dolarów), a praca ciekawa, bo pozwala zwiedzać świat - wyjaśnił Li Hanming, niezależny ekspert lotnictwa.

Czytaj więcej

China Airlines zamawia dreamlinery Boeinga

W 2021 r. zaledwie 6,1 proc. absolwentów zarabiało ponad 10 tys. juanów miesięcznie - podał „Global Times” za instytutem MyCOS.

Mimo dużej liczby kandydatów, liniom może być trudno zatrudniać natychmiast tych, których potrzebują, bo szkolenie trwa rok i jest kosztowne.

- Linie mają dobre prognozy dla 2024 r., więc muszą teraz zwiększać zatrudnienie, aby nie zabrakło im ludzi w przyszłym roku - wyjaśnił Li.

Krajowe moce przewozowe są od polowy marca większe niż w 2019 r., ale loty za granicę zwiększyły się tylko o 30 proc. - wynika z danych aplikacji śledzącej loty Flight Master. Przed letnim sezonem linie zwiększają liczbę lotów za granicę. Air China podała, że wznowi połączenia z Pekinu do Rzymu i Miasta Ho Chi Mina oraz z Chengdu do Londynu. To oznacza też wyższe ceny biletów. Np. biznesman Jin Huo teraz zapłacił 18 tys. juanów za bilet klasy ekonomicznej z Frankfurtu do Pekinu. Dotąd płacił jedną trzecią tej sumy za bilet powrotny na tej trasie.

W ostatnich trzech latach ograniczeń związanych z koronawisusem liczba pracowników pokładowych zmalała o ok. 11 tys. wobec blisko 109 tys. w 2019 r., głównie z przyczyn naturalnych, a nie na skutek powszechnych redukcji personelu - podał urząd lotnictwa CAAC. W udrożnieniu Zachodu, gdzie pracownicy kabinowi zarabiają raczej niedużo i nie jest wymagany dyplom wyższej uczelni, w Chinach jest on konieczny, podobnie jak państwowy egzamin z języka angielskiego.

Chińscy przewoźnicy, Xiamen Airlines, China Southern i Spring Airlines potrzebują teraz nowych pracowników, bo transport lotniczy w kraju odradza się. Planują też wznowienie lotów do popularnych miejsc za granicą. Hainan Airlines potrzebuje w tym roku ponad tysiąca nowych ludzi, otrzymał podania od ponad 20 tys. kandydatów. Oferta pracy na lotnisku w Jinan zainteresowała 900 chętnych, linia przyjęła 60 osób. China Southern zamierza zwiększyć załogę o 3 tys. ludzi w tym roku, a do końca grudnia otrzymała podania od ponad 21 tys. chętnych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół