Air France-KLM zwrócił skarbowi państwa Francji 2,5 mld euro z pożyczki 4 mld gwarantowanej przez rząd w ramach pomocy firmom w okresie pandemii. W maju 2020 rząd w Paryżu uruchomił program pomocy dla firm, aby przerwały trudny okres bez zwalniania ludzi z pracy, do końca 2021 r. przyznał im pożyczki na ok. 145 mld euro.

Czytaj więcej

Dobre wyniki Air France -KLM. Pomogło zamknięcie przelotów nad Syberią

Znacznie lepszy 2022 r. pozwolił przewoźnikowi wypracować obroty 26,4 mld euro, zysk netto 700 mln, przepływy gotówki z działalności 1,9 mld i zmniejszyć dług netto o 1,9 mld euro. Na koniec roku miał 10,6 mld euro rezerwy w gotówce, oprócz przychodu miliarda euro z emisji kolejnych obligacji w styczniu 2023. Pod koniec tygodnia przewoźnik zwrócił 300 mln euro z 600 mln z obligacji hybrydowych. Resztę należności spłaci 19 kwietnia.

Spłata minimum 75 proc. pomocy na podwyższenie kapitału stworzyła całkiem nową sytuację. Air France-KLM ma teraz wolne ręce w inwestowaniu, bo zniknęły ograniczenia narzucone mu przez Komisję Europejską. Przewoźnik nie ma już szans na przejęcie kontroli nad włoską linią ITA Airways, bo rząd w Rzymie rozmawia o tym z Lufthansą. Może jednak zainteresować się prywatyzacją TAP Air Portugal i objąć w tej linii większy udział, nie będąc ograniczony limitem 10 proc. — podały agencja Bloomberga i dziennik „La Tribune”.