Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowe dreamlinery poprawią bilans dostaw Boeinga

Amerykański urząd lotnictwa FAA zatwierdził pierwszą od 2021 r. dostawę nowego samolotu B787 Dreamliner przewoźnikowi American Airlines. Gotowe samoloty czekały na zaakceptowanie w nich zmian konstrukcyjnych i nowego systemu ich inspekcji.

Publikacja: 10.08.2022 18:01

Nowe dreamlinery poprawią bilans dostaw Boeinga

Foto: Bloomberg

Po pojawieniu się informacji o dopuszczeniu dreamlinerów do rynku American Airlines ogłosił, że zamierza odebrać pierwszą maszynę 10 sierpnia, a w ciągu kilku tygodni wprowadzi ją do siatki lotów. To pierwsza dostawa takiego samolotu od kwietnia 2021. AA zamówił 42 takie samoloty, teraz spodziewa się odebrania dwóch w sierpniu, a w tym roku - dziewięciu.

Czytaj więcej

Dreamlinery znów będą wydawane klientom

art36789511Urząd lotnictwa podał, że spodziewa się wznowienia przez Boeinga dostaw w najbliższych dniach po dokonaniu przez producenta zmian konstrukcyjnych i w wyposażeniu oraz po dokonaniu przeglądów, co było warunkiem uzyskania ponownej certyfikacji - pisze Reuter.

Boeing wstrzymał dostawy B787 w maju 2021 po zgłoszeniu przez FAA zastrzeżeń do proponowanej metody inspekcji. We wrześniu 2020 urząd poinformował o prowadzeniu postępowania wyjaśniającego w sprawie pewnych błędów popełnionych podczas produkcji w niektórych egzemplarzach.

Boeing ma do wydania 120 dreamlinerów. Urząd lotnictwa zapowiedział, że będzie sprawdzać każdą sztukę przed wystawieniem certyfikatu żeglowności i wydaniem zgody na jej dostarczenie. Zwykle przekazywał producentowi uprawnienie do załatwienia wszystkich formalności, ale czasami, np. w przypadku B737 MAX, zachował ta uprawnienia tylko dla siebie.

Reklama
Reklama

Dreamlinery powinny poprawić Boeingowi nie tylko statystykę dostaw, ale przede wszystkim jego finanse. Zwłoka w dostawach i ustępstwa wobec klientów, którzy nie mieli samolotów kosztowały go 3,5 mld dolarów, w lipcu dodał do tej sumy 2 mld dolarów, dodatkowe koszty produkcji wyniosły miliard, ale gotowe maszyny czekające na dostawę zamroziły znacznie większy kapitał koncernu.

W lipcu Boeing wydał klientom zaledwie 26 samolotów innych typów (23 MAXy i trzy szerokokadłubowe samoloty towarowe), najmniej w tym roku. Miesiąc wcześniej klienci odebrali 51 sztuk, głownie MAXów. Po 7 miesiącach Boeing ma w bilansie 212 B737 MAX albo 242 wszystkich maszyn.

Bilans zamówień jest znacznie lepszy, do czego przysłużył się lipcowy salon w Farnborough. Klienci zamówili łącznie 130 samolotów, głównie MAX 10 i towarowe B777, co dało od początku roku 416 sztuk brutto. Po rezygnacjach i zmianach rodzaju samolotu zostało 126 w lipcu i 312 po 7 miesiącach. Po kolejnej korekcie w systemie księgowania Boeing podał, że ma na swym koncie 362 sztuki do wyprodukowania. Łączny pakiet zamówień dotyczy 5206 odrzutowców.

W II kwartale Boeing zmniejszył obroty o 2 proc. do 16,68 mld dolarów, zysk operacyjny o 24 proc. do 774 mln, a zysk netto o trzy czwarte do 160 mln. Koncern zawdzięcza dodatni wynik w bilansie działowi sprzętu wojskowego.

Transport
Statek Maersk przepłynął przez Bab al-Mandab. Czy to początek zmian?
Transport
Nowe sankcje Unii i Wielkiej Brytanii uderzają we flotę cieni i robiących biznesy z Rosją
Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama