Pod koniec kwietnia 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2166 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych z 4217 punktami – poinformowało w poniedziałek Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Tymczasem liczba samochodów osobowych z elektrycznym napędem wzrosła w ub. miesiącu o 87 proc. r./r., sięgając 44,7 tys. Z wyliczeń Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat liczba e-aut przypadających na jeden punkt ładowania wzrosła dwukrotnie, a przedstawiciele branży motoryzacyjnej nie ukrywają obaw przed dalszym rozchodzeniem się słabego tempa rozwoju infrastruktury i szybko rosnącego popytu na e-auta. – Tempo rozbudowy sieci stacji wymaga przyspieszenia – zaapelował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
Tym bardziej że ładowarek za mało jest nawet w miastach, gdzie dostępność do infrastruktury powinna być największa. Z raportu FPPE „Prądem w smog – jak rozwijać infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych”, który będzie opublikowany we wtorek, wynika, że większość z ponad 100-tysięcznych miast nie zrealizowała planów rozbudowy sieci określanych wcześniejszymi przepisami ustawy o elektromobilności. Nie ma też pomysłu, jak to robić obecnie, gdy obowiązek budowy stacji zdjęto ze spółek będących operatorami systemów dystrybucyjnych.
Plany bez wizji
Zdaniem autorów raportu plany budowy sieci powstawały bez wizji i zbadania perspektyw elektromobilności w danym mieście. Kryteriami przy wyborze lokalizacji była dostępność mocy przyłączeniowych i liczba miejsc postojowych do ładowania. Zabrakło analiz potrzeb i oczekiwań posiadaczy e-aut i powiązań budowy sieci ze strategiami rozwoju transportu publicznego czy miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.
Przykładem ma być Warszawa: w dzielnicy Śródmieście zaplanowano aż 228 z wymaganych 816 punktów ładowania (czyli 25 proc.), choć mieszka tam 6,2 proc. populacji stolicy. Z kolei w czterech najbardziej zaludnionych dzielnicach zaplanowana liczba punktów ładowania wynosi: na Mokotowie 64, na Pradze-Południe 90, na Ursynowie 58 oraz na Woli 78. – Jedynie w kilku miastach, jak Poznań czy Wrocław, projekty planów opracowano w ramach przygotowywania bardziej kompleksowego opracowania, czyli strategii rozwoju elektromobilności – stwierdza FPPE.