Reklama
Rozwiń
Reklama

Evergreen znów to zrobił. Gigantyczny kontenerowiec ugrzązł na mieliźnie

To nie jest ten sam kontenerowiec, który rok i miesiąc temu zablokował na tydzień Kanał Sueski. Ten, który teraz ugrzązł na mieliźnie przy wejściu do portu Baltimore w Zatoce Cheasapeake, nazywa się Ever Forward i ma 334 metry długości.

Publikacja: 15.03.2022 11:12

Statek Evergreen - zdjęcie ilustrujące

Statek Evergreen - zdjęcie ilustrujące

Foto: PAP/PA/Aaron Chown

Podobnie jak Ever Given, który ma 400 metrów długości, tak samo i Ever Forward należą do tego samego tajwańskiego armatora Evergreen Marine Corp.

W sieci pojawiły się już pierwsze memy, bo rzeczywiście, jak na ironię, Ever Forward to po angielsku „Zawsze do Przodu”. Nie jest jasne, jak to mogło się stać, że statek nie był w stanie bezpiecznie wypłynąć z portu. Wiadomo jedynie, że odcumował od nabrzeża w nocy z niedzieli na poniedziałek z portu w Baltimore w rejsie do Norfolk w stanie Wirginia.

Amerykańska Straż Przybrzeżna informuje teraz, że nikt nie ucierpiał, a statek nie jest uszkodzony. I straty wynikające z tego incydentu będą mniejsze, niż w przypadku te poniesione przez Evergreen ponad rok temu. Ever Given zablokował wtedy drogę morską 400 innym statkom, co kosztowało światowych armatorów 6-10 mld dolarów dziennie.

— Ever Forward na szczęście nie blokuje wejścia do portu w Baltimore. I w tej chwili staramy się o jego ściągnięcie z mielizny, tak by mógł bezpiecznie kontynuować swój rejs — powiedział Bloombergowi William P. Doyle, dyrektor Maryland Port Association. Inne statki, które teraz wpływają do Baltimore mają zalecenie, by wchodzić do portu z minimalną prędkością. Armator już wynajął nurków, którzy zeszli pod wodę, aby ocenić, czy rzeczywiście jednostka nie została uszkodzona i jest bardzo aktywny w organizowaniu akcji ratunkowej.

Czytaj więcej

Dom córki Putina z flagą Ukrainy. Aktywista zaanektował posiadłość
Reklama
Reklama

Statek tej wielkości, co Ever Forward potrzebuje głębokości przynajmniej 13 metrów, aby bezpiecznie przepłynąć, tymczasem tam, gdzie osiadł głębokość wynosi jedynie 7,6 metra.

Nie wiadomo ostatecznie, kiedy i jakim sposobem statek zostanie uwolniony. Do zdjęcia z mielizny Ever Given, który ważył 220 tysięcy ton, trzeba było usunąć 30 tys. metrów sześciennych piasku i ostatecznie, podczas przypływu wyciągnięty został na głębszą wodę przez 13 holowników. Statek od tego czasu wykonał już kilka rejsów, w których już bezpiecznie przepłynął przez Kanał Sueski. Ostatnio był widziany na Morzu Czerwonym w poniedziałek, 14 marca i płynął na północ.

Transport
Nowe sankcje Unii i Wielkiej Brytanii uderzają we flotę cieni i robiących biznesy z Rosją
Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama