Reklama

Rynek przesyłek zapewnia wysokie zwyżki i marże

Rynek przesyłek zapewnia wysokie zwyżki i marże. Jednocześnie klienci stają się bardziej wymagający.

Aktualizacja: 02.07.2016 17:11 Publikacja: 02.07.2016 14:37

Rynek przesyłek zapewnia wysokie zwyżki i marże

Foto: Rzeczpospolita

Operatorzy pocztowi zrealizowali w 2015 roku na rynku krajowym i zagranicznym ponad 214 mln przesyłek kurierskich, co zapewniło im blisko 3,2 mln zł przychodu, wynika z najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, podsumowującego 2015 rok. Dla porównania: przesyłki listowe zapewniły operatorom pocztowym takie same przychody. Biorąc pod uwagę, że rynek przesyłek kurierskich rozwija się w dwucyfrowym tempie, a segment listów będzie malał, prawdopodobnie już w tym roku przychody z przesyłek kurierskich będą wyższe niż z listów.

Branża kurierska obsługuje głównie handel elektroniczny. Z badań Gemius wynika, że dwie trzecie z towarów zakupionych w sieci dostarczanych jest kurierem. Perspektywy dla e-handlu i firm kurierskich są bardzo dobre. Analitycy branży przewidują, że do 2020 roku Polacy w internecie zakupią towarów za 60 mln zł, dwa razy więcej niż w 2015 roku.

Dynamika spada, marże rosną

W stosunku do wcześniejszego roku wolumen przesyłek kurierskich wzrósł o ponad 10 proc., natomiast przychody o niecałe 18 proc. Dynamika przyrostu wolumenu jest ponad czterokrotnie mniejsza niż w 2014 roku, dynamika zaś wzrostu przychodu jest stabilna. Oznacza to, że zwiększyły się marże z działalności kurierskiej.

Firmy dostarczają niemal 95 proc. przesyłek w obrocie krajowym, ale ta działalność zapewnia niecałe 74 proc. przychodów, podczas gdy obrót zagraniczny przekracza 5 proc. wolumenu i daje ponad 26 proc. przychodów. Zatem paczka wysyłana za granicę jest pięciokrotnie droższa od wysyłanej w kraju.

Cena zagranicznej usługi wyniosła w 2015 roku 72,3 zł na paczkę, gdy w 2013 roku nadawca płacił 70 zł. UKE wskazuje, że więcej jest usług o wyższej jakości, w tym z gwarantowanym terminem dostawy, co może po części tłumaczyć wzrost ceny.

Reklama
Reklama

Z badań Gemius widać, że dwie trzecie pytanych robiłoby w sieci więcej zakupów, gdyby dostawa towaru była tańsza, a 41 proc. narzeka na wysokie koszty dostawy. Także popularność dostaw dwu- lub trzydniowych wskazuje, że klienci unikają ekspresowych, czyli droższych form doręczeń.

Właśnie wyższy koszt usługi zagranicznej może tłumaczyć wyraźnie wolniejszy od krajowej wzrost tego typu oferty. W 2015 roku liczba paczek w obrocie krajowym wzrosła o 10,3 proc., natomiast w zagranicznym o 6,8 proc. Podobna proporcja widoczna była nawet w 2014 roku, gdy przyrost liczby krajowych paczek przekroczył 43 proc., a zagranicznych sięgnął 28 proc.

Wiodąca dziesiątka

Usługi kurierskie są największym segmentem usług pocztowych i najbardziej konkurencyjnym. Dziesięciu największych operatorów świadczących usługi kurierskie kontrolowało 94,5 proc. rynku pod względem wolumenu oraz 95,5 proc. pod względem przychodów. W 2014 roku pierwsza dziesiątka miała 86,4 proc. udziału w wolumenie oraz 95,1 proc. w przychodach.

Według raportu UKE pierwsza dziesiątka dostarczyła 202,3 mln przesyłek i zanotowała 3,04 mld zł przychodów. Znaleźli się w niej: DPD Polska, UPS Polska, GLS Polska, Poczta Polska, FedEx Express Polska, Federal Express Poland, TNT Express Worldwide Poland, DHL Express Poland, InPost Paczkomaty oraz K-EX. Kolejność jest taka sama w rankingu wolumenu i przychodów.

Autorzy raportu UKE zwracają uwagę, że wszyscy operatorzy oferują usługi w obrocie krajowym i zagranicznym z wyjątkiem K-EX, który w 2015 roku świadczył usługi tylko w obrocie krajowym oraz Federal Express Poland, który prowadził działalność pocztową tylko w obrocie zagranicznym.

Opóźnione przesyłki

Z raportu Gemius wynika, że 39 proc. kobiet oraz 36 proc. mężczyzn zbyt długo - zdaniem klientów - oczekiwało na dostawę produktu.

Reklama
Reklama

W podziale na wiek najbardziej niecierpliwi są ludzie młodzi (15-21 lat), z których 46 proc. narzekało na zbyt długi czas dostawy. W kategorii wiekowej od 25 do 34 lat odsetek wyniósł 39 proc, dla odbiorców zaś mających od 35 do 49 lat - 33 proc. W najstarszej grupie (ponad 50 lat) co czwarty narzekał na zbyt długi czas dostawy.

Te wysokie odsetki niezadowolonych pokrywają się z wynikami raportu UKE. Urząd podaje, że na ponad 455 tys. złożonych w 2015 roku reklamacji, blisko 59 proc. dotyczyło opóźnienia w doręczeniu przesyłki w stosunku do gwarantowanego terminu doręczenia.

Zniszczenie lub uszkodzenie przesyłki było drugim najliczniejszym powodem złożenia reklamacji w 2015 roku i odpowiadało niemal 18 proc. wszystkich reklamacji. Utrata przesyłki dotyczyła ponad 6 proc. reklamacji. W stosunku do 2014 roku liczba reklamacji wzrosła o blisko 62 proc. - klienci mają coraz wyższe wymagania. —rp

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama