Operatorzy pocztowi zrealizowali w 2015 roku na rynku krajowym i zagranicznym ponad 214 mln przesyłek kurierskich, co zapewniło im blisko 3,2 mln zł przychodu, wynika z najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, podsumowującego 2015 rok. Dla porównania: przesyłki listowe zapewniły operatorom pocztowym takie same przychody. Biorąc pod uwagę, że rynek przesyłek kurierskich rozwija się w dwucyfrowym tempie, a segment listów będzie malał, prawdopodobnie już w tym roku przychody z przesyłek kurierskich będą wyższe niż z listów.
Branża kurierska obsługuje głównie handel elektroniczny. Z badań Gemius wynika, że dwie trzecie z towarów zakupionych w sieci dostarczanych jest kurierem. Perspektywy dla e-handlu i firm kurierskich są bardzo dobre. Analitycy branży przewidują, że do 2020 roku Polacy w internecie zakupią towarów za 60 mln zł, dwa razy więcej niż w 2015 roku.
Dynamika spada, marże rosną
W stosunku do wcześniejszego roku wolumen przesyłek kurierskich wzrósł o ponad 10 proc., natomiast przychody o niecałe 18 proc. Dynamika przyrostu wolumenu jest ponad czterokrotnie mniejsza niż w 2014 roku, dynamika zaś wzrostu przychodu jest stabilna. Oznacza to, że zwiększyły się marże z działalności kurierskiej.
Firmy dostarczają niemal 95 proc. przesyłek w obrocie krajowym, ale ta działalność zapewnia niecałe 74 proc. przychodów, podczas gdy obrót zagraniczny przekracza 5 proc. wolumenu i daje ponad 26 proc. przychodów. Zatem paczka wysyłana za granicę jest pięciokrotnie droższa od wysyłanej w kraju.
Cena zagranicznej usługi wyniosła w 2015 roku 72,3 zł na paczkę, gdy w 2013 roku nadawca płacił 70 zł. UKE wskazuje, że więcej jest usług o wyższej jakości, w tym z gwarantowanym terminem dostawy, co może po części tłumaczyć wzrost ceny.