Rynek przesyłek zapewnia wysokie zwyżki i marże

Rynek przesyłek zapewnia wysokie zwyżki i marże. Jednocześnie klienci stają się bardziej wymagający.

Aktualizacja: 02.07.2016 17:11 Publikacja: 02.07.2016 14:37

Rynek przesyłek zapewnia wysokie zwyżki i marże

Foto: Rzeczpospolita

Operatorzy pocztowi zrealizowali w 2015 roku na rynku krajowym i zagranicznym ponad 214 mln przesyłek kurierskich, co zapewniło im blisko 3,2 mln zł przychodu, wynika z najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, podsumowującego 2015 rok. Dla porównania: przesyłki listowe zapewniły operatorom pocztowym takie same przychody. Biorąc pod uwagę, że rynek przesyłek kurierskich rozwija się w dwucyfrowym tempie, a segment listów będzie malał, prawdopodobnie już w tym roku przychody z przesyłek kurierskich będą wyższe niż z listów.

Branża kurierska obsługuje głównie handel elektroniczny. Z badań Gemius wynika, że dwie trzecie z towarów zakupionych w sieci dostarczanych jest kurierem. Perspektywy dla e-handlu i firm kurierskich są bardzo dobre. Analitycy branży przewidują, że do 2020 roku Polacy w internecie zakupią towarów za 60 mln zł, dwa razy więcej niż w 2015 roku.

Dynamika spada, marże rosną

W stosunku do wcześniejszego roku wolumen przesyłek kurierskich wzrósł o ponad 10 proc., natomiast przychody o niecałe 18 proc. Dynamika przyrostu wolumenu jest ponad czterokrotnie mniejsza niż w 2014 roku, dynamika zaś wzrostu przychodu jest stabilna. Oznacza to, że zwiększyły się marże z działalności kurierskiej.

Firmy dostarczają niemal 95 proc. przesyłek w obrocie krajowym, ale ta działalność zapewnia niecałe 74 proc. przychodów, podczas gdy obrót zagraniczny przekracza 5 proc. wolumenu i daje ponad 26 proc. przychodów. Zatem paczka wysyłana za granicę jest pięciokrotnie droższa od wysyłanej w kraju.

Cena zagranicznej usługi wyniosła w 2015 roku 72,3 zł na paczkę, gdy w 2013 roku nadawca płacił 70 zł. UKE wskazuje, że więcej jest usług o wyższej jakości, w tym z gwarantowanym terminem dostawy, co może po części tłumaczyć wzrost ceny.

Z badań Gemius widać, że dwie trzecie pytanych robiłoby w sieci więcej zakupów, gdyby dostawa towaru była tańsza, a 41 proc. narzeka na wysokie koszty dostawy. Także popularność dostaw dwu- lub trzydniowych wskazuje, że klienci unikają ekspresowych, czyli droższych form doręczeń.

Właśnie wyższy koszt usługi zagranicznej może tłumaczyć wyraźnie wolniejszy od krajowej wzrost tego typu oferty. W 2015 roku liczba paczek w obrocie krajowym wzrosła o 10,3 proc., natomiast w zagranicznym o 6,8 proc. Podobna proporcja widoczna była nawet w 2014 roku, gdy przyrost liczby krajowych paczek przekroczył 43 proc., a zagranicznych sięgnął 28 proc.

Wiodąca dziesiątka

Usługi kurierskie są największym segmentem usług pocztowych i najbardziej konkurencyjnym. Dziesięciu największych operatorów świadczących usługi kurierskie kontrolowało 94,5 proc. rynku pod względem wolumenu oraz 95,5 proc. pod względem przychodów. W 2014 roku pierwsza dziesiątka miała 86,4 proc. udziału w wolumenie oraz 95,1 proc. w przychodach.

Według raportu UKE pierwsza dziesiątka dostarczyła 202,3 mln przesyłek i zanotowała 3,04 mld zł przychodów. Znaleźli się w niej: DPD Polska, UPS Polska, GLS Polska, Poczta Polska, FedEx Express Polska, Federal Express Poland, TNT Express Worldwide Poland, DHL Express Poland, InPost Paczkomaty oraz K-EX. Kolejność jest taka sama w rankingu wolumenu i przychodów.

Autorzy raportu UKE zwracają uwagę, że wszyscy operatorzy oferują usługi w obrocie krajowym i zagranicznym z wyjątkiem K-EX, który w 2015 roku świadczył usługi tylko w obrocie krajowym oraz Federal Express Poland, który prowadził działalność pocztową tylko w obrocie zagranicznym.

Opóźnione przesyłki

Z raportu Gemius wynika, że 39 proc. kobiet oraz 36 proc. mężczyzn zbyt długo - zdaniem klientów - oczekiwało na dostawę produktu.

W podziale na wiek najbardziej niecierpliwi są ludzie młodzi (15-21 lat), z których 46 proc. narzekało na zbyt długi czas dostawy. W kategorii wiekowej od 25 do 34 lat odsetek wyniósł 39 proc, dla odbiorców zaś mających od 35 do 49 lat - 33 proc. W najstarszej grupie (ponad 50 lat) co czwarty narzekał na zbyt długi czas dostawy.

Te wysokie odsetki niezadowolonych pokrywają się z wynikami raportu UKE. Urząd podaje, że na ponad 455 tys. złożonych w 2015 roku reklamacji, blisko 59 proc. dotyczyło opóźnienia w doręczeniu przesyłki w stosunku do gwarantowanego terminu doręczenia.

Zniszczenie lub uszkodzenie przesyłki było drugim najliczniejszym powodem złożenia reklamacji w 2015 roku i odpowiadało niemal 18 proc. wszystkich reklamacji. Utrata przesyłki dotyczyła ponad 6 proc. reklamacji. W stosunku do 2014 roku liczba reklamacji wzrosła o blisko 62 proc. - klienci mają coraz wyższe wymagania. —rp

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach