Przebudowanych zostanie około 160 kilometrów torów, ponadto 2 wiadukty i most. Zmieniony zostanie i unowocześniony system sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia telekomunikacyjne. W Porcie Handlowym Świnoujście planowana jest budowa trzech torów zdawczo-odbiorczych o długości ok. 2 kilometrów.

Efektem inwestycji będzie sprawniejsza obsługa towarów w portach, możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów. Prace będą prowadzone m.in. na terenie terminala kontenerowego Ostrów Grabowski. Realizacja przedsięwzięcia planowana jest w latach 2017-2020. Będzie ono finansowane w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).

Program modernizacji torów w portach Szczecina i Świnoujścia jest częścią wartego ponad 4 mld złotych programu poprawy dostępu kolejowego do Bałtyku. Do 2020 roku Polskie Linie Kolejowe (PLK) zamierzają zrealizować inwestycje obejmujące porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy Bydgoszcz - Trójmiasto. - Nowe inwestycje zwiększą przepustowość linii i skrócą czas przewozu ładunków dając zakładany efekt w postaci wzrostu konkurencyjności przewozów towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK. We wrześniu sfinalizowano wartą ponad 300 mln zł inwestycję strategiczną dla portu w Gdańsku. Na nowym moście przerzuconym przez Martwą Wisłę leżącym na linii z Pruszcza Gdańskiego uruchomiony został drugi tor. Pozwoliło to 6-krotnie zwiększenie liczbę pociągów dojeżdżających do portu i terminala kontenerowego DCT. Natomiast na przyszły rok zaplanowano rozpoczęcie przebudowy linii na terenie samego portu, a także początek modernizacji stacji przeznaczonych pod transport towarowy: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa.

Dużych nakładów wymaga usprawnienie dojazdu do portu w Gdyni. W mieście konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych pociągów a także pozwoli obsługiwać składy o długości 740 metrów. Trzeba zmodernizować system sterowania ruchem, w planach jest budowa nowego Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port. Ale kluczowe dla usprawnienia ruchu pociągów będą prace poprawiające przepustowość na trasie 201 Maksymilianowo–Gdynia Główna. Zostanie zelektryfikowana, a na najbardziej obciążonych odcinkach dobudowany będzie drugi tor. Efektem inwestycji ma być utworzenie nowego połączenia z portem, na które zostaną przekierowane pociągi towarowe,, odciążając Trójmiejski Węzeł Kolejowy.

Inwestycje w usprawnienie połączeń z portami wpisują się w strategiczne założenia PLK na nową perspektywę 2014-2020: modernizację szlaków towarowych. Dziś pociągi towarowe jeżdżą 25-30 kilometrów na godzinę, przegrywając konkurencję z szybszymi i tańszymi tirami. Hamuje to rozwój transportu intermodalnego i ogranicza rozwój portów i utrudnia eksport.