Po zmodernizowanych trasach będzie jeździć w ciągu doby więcej składów, zwiększy się także ich prędkość. Nowe urządzenia sterowania podniosą poziom bezpieczeństwa ruchu.
Prace finansowane przez zarządzającą infrastrukturą spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) maja poprawić ruch na ważnych liniach towarowych nr 154 między stacjami Łazy – Dąbrowa Górnicza Towarowa i nr 171 na odcinku Dąbrowa Górnicza Towarowa – Kozioł oraz Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik. Nowe urządzenia sterujące ruchem zapewnią szybsze i bezpieczniejsze prowadzenie pociągów także na obszarze nieczynnego od lat posterunku Okradzionów. W ramach przedsięwzięcia wymienionych zostanie m.in. 19 rozjazdów oraz blisko 5 kilometrów sieci trakcyjnej. Zamontowane będą nowe semafory, oświetlenie, system łączności oraz monitoring. Natomiast elektryczne ogrzewanie rozjazdów ma zapewnić sprawną obsługę przewozów zimą.
Modernizacje linii na terenie Zagłębia Dąbrowskiego są elementem programu poprawy stanu technicznego tras kolejowych na całym Śląsku. W ubiegłym roku za ponad 100 mln zł wyremontowano w regionie ponad 90 km torów. W 2016 roku za 104,5 mln zł zostanie wyremontowanych ponad 80 km torów. - Obecna perspektywa szczególnie ukierunkowana jest na przewozy towarowe. Na Śląsku inwestycje usprawnią przewóz ładunków m.in. na trasie od Gliwic przez Bytom i Mysłowice do Oświęcimia. A modernizacja trasy Chybie – Rybnik – Turze warta ok. 0,5 mld zł ułatwi kolejowe przewozy m.in. na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PLK.
Efektem programu będzie przywrócenie do ruchu wyłączonych torów, zwiększenie przepustowości ważnych ciągów towarowych, zapewnienie sprawniejszego wyjazdu pociągów. Także lepsza obsługa oraz podwyższony poziom bezpieczeństwa. W najbliższych miesiącach zostanie zwiększona przepustowość na 14 stacjach, m.in. w Mysłowicach, Chełmie Śląskim, Bierawie, Gliwicach Łabędy, Leszczynach, Chorzowie Starym i Tarnowskich Górach. Przyspieszy to wyjazdy pociągów z węglem. Zaplanowano wymianę 30 rozjazdów i modernizację 21 przejazdów kolejowo-drogowych. Przewidywana jest ponadto rewitalizacja 42 mostów, wiaduktów i przepustów, co umożliwi bardziej płynną jazdę pociągów, a także przywrócenie ruchu na zamkniętym torze linii Zabrze Makoszowy – Leszczyny.
Modernizacja pozwoli także zwiększyć punktualność pociągów towarowych. Dla kolei jest to priorytetem, bo opóźnienia w transporcie towarowym liczy się nie w minutach, a w godzinach. Według Urzędu Transportu Kolejowego, w czwartym kwartale ub. roku odsetek punktualnych pociągów wyniósł zaledwie 35 proc. Natomiast średni czas opóźnień sięgnął 551 minut.