Reklama

Wydłużą drogę ekspresową S1 na Śląsku

Ruszył drugi etap przetargu na budowę drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim.

Aktualizacja: 15.09.2016 11:42 Publikacja: 15.09.2016 11:22

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprosiła wybranych wykonawców, którzy spełnili warunki pierwszego etapu postępowania, do składania ofert cenowych. Firma, która wygra przetarg, wybuduje drugą jezdnię ekspresówki na odcinku od węzła Lotnisko do Podwarpia o długości prawie 10 kilometrów.

O wyborze będą decydować trzy kryteria: cena, termin wykonania oraz okres gwarancji. Kontrakt ma być realizowany w systemie „buduj".

Jedna jezdnia trasy S1 pomiędzy Podwarpiem a drogą wojewódzką nr 913 stanowiącą dojazd do lotniska w Pyrzowicach została wybudowana jeszcze w latach 2005-2006. Następnie w okresie 2010-2012 powstał dwujezdniowy odcinek od węzła Pyrzowice na autostradzie A1 do węzła Lotnisko. Dobudowanie brakującej jezdni do istniejącego fragmentu trasy wydłuży ekspresówkę w pełnych parametrach.

Droga S1 stanowi ważną część sieci drogowej na południu Polski. Na razie istnieją tylko jej fragmenty: ominięcie Dąbrowy Górniczej i Sosnowca, oraz odcinki pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem. W przyszłym roku drogowcy zaczną trasę wydłużać. Do roku 2020 ma powstać 17,5 kilometra na kierunku Pyrzowice-Kosztowy: 9,7 km od Pyrzowic do Podwarpia oraz 7,8 km pomiędzy Podwarpiem a Dąbrową Górniczą. Na lata 2018-2021 zaplanowano budowę 8,5-kilometrowego obejścia Węgierskiej Górki, a w roku 2018 zacznie się budowa 40-kilometrowego odcinka Kosztowy - Bielsko-Biała. Ten ostatni fragment pozwoli na szybkie połączenie śląskiej aglomeracji z Bielskiem i całym Podbeskidziem. Pobiegnie po nowym śladzie i zostanie ukończony w 2022 roku.

Budowa trasy nie obejdzie się jednak bez problemów. Odcinek Kosztowy – Bielsko przebiega przez obszar Natura 2000, w sąsiedztwie byłego obozu Auswchitz-Birkenau i przez tereny, na których działa kopalnia Brzeszcze. Z kolei poprowadzenie S1 na obejściu Węgierskiej Górki spowoduje duże zwiększenie ruchu samochodów na terenie gminy.

Reklama
Reklama

Obecnie sieć dróg krajowych w województwie śląskim liczy dziś 1343 kilometry. W tym jest 151 kilometrów autostrad oraz 131 kilometrów dróg ekspresowych. Najważniejszą inwestycją jest budowa 57-kilometrowego odcinka autostrady A1 pomiędzy Pyrzowicami a końcem planowanej obwodnicy Częstochowy. To część europejskiego korytarza komunikacyjnego E75, biegnącego z Gdańska do Gorzyczek przy granicy z Czechami. Pozwoli ominąć zatłoczony, za to najeżony skrzyżowaniami i ograniczeniami prędkości odcinek pomiędzy Katowicami a Częstochową. W rezultacie podróż na tej trasie skróci się w 2019 roku o 30-40 minut. Jeśli jeszcze zapadną ostateczne decyzje w sprawie budowy odcinka od Częstochowy do Tuszyna (potrzebne jest powołanie spółki specjalnego przeznaczenia), autostrada A1 w całości połączyłaby Wybrzeże z południową granicą.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama