Płock rozbuduje sieć tras rowerowych

Do 2018 r. Płock planuje budowę ok. 20 km ścieżek rowerowych, głównie przy wsparciu funduszy unijnych. Trasy mają powstać w ramach trzech projektów. W pierwszym, o wartości 15 mln zł, na 13 km dróg rowerowych miasto otrzymało już 11,4 mln zł z UE.

Publikacja: 06.04.2017 12:42

PAP

Jak poinformował PAP Hubert Woźniak z płockiego Urzędu Miasta, dzięki realizacji całego planu w 2018 r. długość ścieżek i szlaków rowerowych wydłuży się tam do ok. 80 km.

- W ramach projektu, na który otrzymaliśmy 11,4 mln zł dofinansowania unijnego, powstanie w sumie pięć odcinków dróg rowerowych o łącznej długości 13 km" – powiedział PAP Woźniak. Dodał, że przetargi na budowę tych tras będą ogłaszane przez Miejski Zarząd Dróg w kwietniu oraz w maju. „Jednym z realizowanych zadań będzie budowa głównej magistrali rowerowej z centrum miasta na peryferie, do osiedla Zielony Jar. To inwestycja planowana do 2018 r. – zaznaczył Woźniak.

Projekt „Budowa ścieżek rowerowych na terenie miasta Płocka" otrzymał wsparcie unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-20 w zakresie przedsięwzięć związanych z ograniczaniem zanieczyszczeń powietrza i rozwojem mobilności miejskiej. Drogi rowerowe powstaną zarówno w lewobrzeżnej części Płocka – Radziwie, jak i w prawobrzeżnej, w tym na odcinku od mostu przez Wisłę im. Legionów Marszałka Józefa Piłsudskiego do ul. Tumskiej, jednego z głównych pasaży w centrum miasta.

„Oprócz tego, na budowę ścieżek rowerowych aplikujemy o środki unijne w ramach innego, większego projektu, dotyczące mobilności miejskiej, którego głównym elementem jest zakup autobusów niskoemisyjnych i nowoczesnych wiat przystankowych. Jednocześnie budowę tras rowerowych, ale już z własnych środków, planuje Miejski Zarząd Dróg" – zapowiedział Woźniak. Dodał, iż kolejna dwa przedsięwzięcia zakładają budowę do 2018 r. dodatkowych ok. 7 km ścieżek dla rowerów.

„Zbliżamy się wiec powoli do posiadania w Płocku ok. 80 km ścieżek i szlaków rowerowych" – podkreślił Woźniak. Przypomniał, że budowa ścieżek rowerowych na terenie Płocka została wcześniej wpisana do Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), czyli autorskiego projektu samorządu Mazowsza, zaakceptowanego przez Komisję Europejską, którego celem jest równomierny rozwój całego województwa poprzez inwestycje o znaczeniu subregionalnym.

Pod koniec 2014 r. porozumienie w sprawie RIT (wtedy projekt określany był jako Regionalny Instrument Terytorialny) podpisały władze Płocka oraz 11 okolicznych samorządów, w tym powiatów płockiego, gostynińskiego i sierpeckiego, a także gmin Słupno, Radzanowo, Stara Biała, Nowy Duninów i Łąck oraz miasta: Gąbina, Sierpc i Wyszogród. W zakresie RIT planowanych jest kilkanaście inwestycji strategicznych oraz mniejszych przedsięwzięć, w tym rewitalizacja nabrzeża Wisły w Płocku, a także budowa ścieżek rowerowych wokół Jeziora Zdworskiego, największego naturalnego zbiornika wodnego na Mazowszu.

W 2011 r. powstał „Program zrównoważonego rozwoju systemu dróg rowerowych na terenie miasta Płocka do końca 2033 r." W tym czasie było tam ok. 15 km tych tras. W ciągu kolejnych trzech lat ich długość się podwoiła. W 2015 r. ścieżek i szlaków rowerowych było już ponad 45 km. Obecnie sieć dróg dla rowerów, w tym biegnąca przez most na Wiśle im. Solidarności, łączy położone po obu stronach rzeki części miasta, dzięki czemu można dojechać do ścieżki rowerowej na terenie sąsiedniej gminy Łąck i położonych tam jezior, w tym do miejscowości Grabina, Sendeń, Łąck i Zdwórz.

Jak poinformował PAP Hubert Woźniak z płockiego Urzędu Miasta, dzięki realizacji całego planu w 2018 r. długość ścieżek i szlaków rowerowych wydłuży się tam do ok. 80 km.

- W ramach projektu, na który otrzymaliśmy 11,4 mln zł dofinansowania unijnego, powstanie w sumie pięć odcinków dróg rowerowych o łącznej długości 13 km" – powiedział PAP Woźniak. Dodał, że przetargi na budowę tych tras będą ogłaszane przez Miejski Zarząd Dróg w kwietniu oraz w maju. „Jednym z realizowanych zadań będzie budowa głównej magistrali rowerowej z centrum miasta na peryferie, do osiedla Zielony Jar. To inwestycja planowana do 2018 r. – zaznaczył Woźniak.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach