Reklama

Hyperloop obok Rail Baltica

Taki pomysł połączenia tradycyjnej kolei z transportem przyszłości ma Litwa. Wspierają ją pozostałe republiki nadbałtyckie.

Aktualizacja: 24.04.2017 12:54 Publikacja: 24.04.2017 12:17

Hyperloop obok Rail Baltica

Foto: Fotolia

Minister komunikacji i transportu Litwy Rokas Masulis spotkał się z przedstawicielami firmy Hyperloop One amerykańskiego miliardera Elona Muska. Rozmawiano o możliwej realizacji projektu na Litwie.

- To bardzo ciekawa technologia, którą uważam za perspektywiczną. Obecnie jest testowana i w tym roku wyniki testów będą znane. Został nam zaproponowany taki model nowatorskiej kolei, który zdaniem jej twórcy (Elon Musk-red) jest tańszy i może istnieć jako uzupełnienie linii Rail Baltica. Uzgodniliśmy, że Litwa będzie się interesować przebiegiem badania, czy taki projekt może zostać zrealizowany w naszym regionie - powiedział minister po spotkaniu agencji BNS.

Alan James wiceprezes HyperLoop One, który spotkał się z litewskim ministrem, przekonywał, że budowa linii, w której pociągi poruszają się z wielkimi prędkościami (do 1200 km/h) w tubach z obniżonym ciśnieniem do blisko próżni - do 1 proc. ciśnienia atmosferycznego, jest dwa razy tańsza aniżeli budowa tradycyjnej linii kolejowej (jak Rail Baltica).

- Budowa jednego kilometra trasy Hyperloop kosztuje ok. 20 mln euro i to jest system w obu kierunkach. Dla porównania położenie jednego kilometra trasy koli szybkiego ruchu to koszt ok. 40 mln euro. W Wielkiej Brytanii jest obecnie budowana nowa trasa kolejowa i kilometr kosztuje tam ponad 150 mln euro. Tak więc jesteśmy szybsi, lepsi, tańsi i zieloni - przekonywał James.

Przedstawiciele Litwy i Estonii (też uczestniczyli w spotkaniu) uzgodnili, że przeprowadzą w najbliższym czasie ocenę możliwej budowy Hyperloop obok powstającej trasy Rail Baltica.

Reklama
Reklama

Hyperloop interesują się też Rosjanie. Jako kraj o największym terytorium na świecie Rosja potrzebuje szybkiego i w miarę taniego transportu. Podróż z Rygi do Moskwy w rurze próżniowej zajęłaby jedną godzinę.

Rail Baltica ma połączyć republiki Estonię, Łotwę i Litwę z systemem kolejowym Zachodniej Europy, poprzez Polskę. Trasa ma być gotowa w 2025 i kosztować ok. 5 mld euro.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama