Transakcja pozwoli kupującemu zwiększyć flotę o ponad 200 samolotów, ponad dwukrotnie jego własną. AWAS jest najnowszą firmą zmieniającą właściciela w szybko konsolidującym się sektorze leasingu, w którym 50 podmiotów miało w 2016 r. flotę o wartości 256 mil dolarów - podała firma doradcza Flightglobal.
W sektor ten inwestują chętni ze wschodzących rynków, np. z Chin, którzy także byli zainteresowani irlandzką firmą. W grudniu pojawiła się informacja o aukcyjnej sprzedaży AWAS wycenianej na 7 mld dolarów wraz z długiem.
DAE kontrolowana przez rząd Dubaju podpisała definitywną umowę kupna AWAS od brytyjskiej firmy private equity Terra Nova Capital Partners należącej do brytyjskiego finansisty Guya Handsa i do na kanadyjskiego emerytalnego funduszu inwestycyjnego CPPIB. Nie ujawniono wartości tej transakcji. Zostanie sfinansowana z własnych środków kupującego i z zaciągniętego długu. Finalizacja zależy od zatwierdzenia przez organy nadzoru i powinna nastąpić w III kwartale. DAE uważająca się za największą na Bliskim Wschodzie firmę leasingową z flotą 112 samolotów podała, że nowy podmiot będzie posiadać na własność i zarządzać flotą 394 samolotów o wartości ponad 14 mld dolarów. W gronie klientów będzie ponad 110 linii lotniczych z 55 krajów.
AWAS miała 263 samolotów wąsko- i szerokokadłubowych, które kupiła, którymi zarządzała albo zamówiła, 23 następne mają być dostarczone przed końcem 2018 r.
- Kupno AWAS jest wymuszone strategicznie i awansuje DAE do pierwszej dziesiątki firm leasingu samolotów. Nasz biznes rozwijał się szybko, a ten zakup zwiększy go ponad dwukrotnie" " - oświadczył w komunikacie szef DAE, Khalifa al-Daboos.