Reklama

W portach coraz większy ruch

2017 rok przyniesie rekordowe przeładunki towarów i wzrost znaczenia morskiej turystyki.

Publikacja: 24.09.2017 21:48

W portach coraz większy ruch

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

W drugiej połowie 2017 r. poprawiły się wyniki polskich portów. W Porcie Gdańsk wielkość przeładunków po pierwszych ośmiu miesiącach zwiększyła się do 25,5 mln ton, tj. o 3,7 proc. w ujęciu rocznym. Motorem wzrostu okazały się kontenery, ale zwiększyła się także ilość przeładowywanej w porcie ropy i węgla, rozpoczęto przeładunki rudy. Przez port przechodzi więcej wyrobów stalowych i samochodów. W rezultacie wynik osiągnięty w okresie styczeń–sierpień okazał się lepszy od prognoz z początku roku.

Za rok jeszcze więcej

– Liczymy, że kolejne lata przyniosą dalszą poprawę wyników i zwiększymy przeładunki w słabszych kategoriach, jak np. zboża – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Rosną także przeładunki w zespole portów Szczecin – Świnoujście. W sierpniu ilość przeładowanych towarów podskoczyła w porównaniu z ubiegłym rokiem o 12 proc. Natomiast od stycznia przeładunki zwiększyły się o 6 proc., do prawie 16,5 mln ton. Dwucyfrowe zwyżki odnotowano w ropie i gazie (dzięki terminalowi LNG w Świnoujściu), a także w przeładunkach rudy. O jedną dziesiątą wzrosły obroty portu na innych towarach masowych, o 6 proc. zwiększyły się przeładunki kontenerów. Ubyło tymczasem węgla – o ponad jedną trzecią, a słabe tegoroczne plony wpłynęły na spadek przeładowywanych zbóż – o przeszło jedną czwartą w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jak informuje Monika Woźniak-Lewandowska, rzecznik portu, prognozy na cały 2017 r. zakładają przeładunki wszystkich grup towarów na poziomie 25 mln ton.

Z kolei na zwiększenie tegorocznych obrotów do 20 mln ton liczy port w Gdyni, który w sobotę obchodził 95-lecie istnienia.

Muszą inwestować

Do dalszego wzrostu obrotów powinno się przyczynić rozwijanie współpracy portów z zagranicznymi partnerami. Podczas wrześniowych targów Baltexpo zarząd gdyńskiego portu prowadził rozmowy m.in. z przedstawicielami Kataru i Ukrainy. Z Katarem podpisane zostało memorandum zakładające sojusz między Gdańskiem a grupą kapitałową portów katarskich. W perspektywie możliwe jest porozumienie z Ukrainą dotyczące współpracy na linii Gdańsk–Odessa, a także wykorzystania gdańskiego portu do przeładunków w transporcie pomiędzy Ukrainą a Kanadą.

Reklama
Reklama

Dla przyszłości bałtyckich portów największe znaczenie mają jednak inwestycje. Port Gdańsk, dzięki wsparciu z UE w wysokości 24,4 mln euro na poprawę infrastruktury, rozbudowuje i modernizuje sieć dróg i torów kolejowych na terenie Portu Zewnętrznego. Port w Gdyni dwa tygodnie temu podpisał wartą 200 mln zł umowę na rozbudowę obrotnicy, która pozwoli przyjmować statki do 400 metrów. Pogłębiane będą także kanały portowe. – Umożliwi to zawijanie do gdyńskiego portu kontenerowców obsługujących połączenia oceaniczne m.in. z Dalekim Wschodem i daje szansę na wzrost przeładunków – mówi Adam Meller, prezes gdyńskiego portu.

Szansą rozwojową dla portów może być także lepsze wykorzystanie ruchu turystycznego. Port w Gdańsku na wizytach statków wycieczkowych zarobił od stycznia ponad 1 mln zł i w 2018 r. chce wpływy zwiększyć. Natomiast kierownictwo portu w Gdyni, gdzie w tym roku pojawiło się 41 statków z 80 tys. pasażerów, starało się pozyskać nowych armatorów linii wycieczkowych na wrześniowych targach Seatrade Europe 2017 w Hamburgu.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama