We wtorek wojewoda mazowiecki wydał decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla części trasy od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska. Wybuduje go firma Warbud. Roboty zaczną się od prac przygotowawczych, jak wycinka drzew czy budowa dróg dojazdowych.

Odcinek pomiędzy Wałem Miedzeszyńskim a węzłem Lubelska to część „C" nowo budowanej POW od ulicy Puławskiej na prawy brzeg Wisły. Inwestycja zakłada budowę 2 jezdni po 3 pasy ruchu o długości 7,5 kilometra i dwóch estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Ponadto zbudowany zostanie węzeł Patriotów na przecięciu z linią PKP i ul. Patriotów, przebudowana instalacja podziemna oraz zbudowane urządzenia ochrony środowiska.

Cały fragment Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska będzie miał 18,5 kilometra długości. To jedna z kluczowych inwestycji na Mazowszu, w dodatku mocno skomplikowana. Dwunawowy tunel pod Ursynowem poprowadzony pod linią metra (odcinek „A" budowany jest przez włoskie Astaldi) będzie najdłuższym w Polsce. Do tego dojdzie nowy most przez Wisłę (odcinek „B" zbuduje konsorcjum z tureckim Gulermakiem). Na trasie będzie 5 węzłów: „Ursynów Zachód", „Ursynów Wschód", „Przyczółkowa", „Wał Miedzeszyński" i „Patriotów". Przewidziana jest także rezerwa pod dodatkowy węzeł „Czerniakowska Bis", usytuowany na odcinku pomiędzy węzłami „Przyczółkowa" i „Wał Miedzeszyński".

Kontrakty na budowę obwodnicy zawarte zostały w 2015 roku. Cała inwestycja ma być zakończona w roku 2020. Węzeł Lubelska połączy drogę ekspresową S2 ze Wschodnią Obwodnicą Warszawy, czyli ekspresówką S17 i wyprowadzi ruch w kierunku Terespola, Białegostoku i Lublina. Sama wschodnia część obwodnicy powstanie o kilka lat później niż południowa. Wciąż jest problem z ustaleniem ostatecznego przebiegu trasy.

Koszt inwestycji sięgnie 6,5 miliarda złotych.