W czwartek przedstawiciele rzeszowskich władz oraz firmy Solaris Bus & Coach podpisali umowę na dostawę 10 autobusów elektrycznych o długości 12 metrów oraz 30 pojazdów przegubowych z napędem konwencjonalnym. Pierwszy kontrakt jest wart 30,2 mln zł, drugi - 54,4 mln zł. Umowy mają być zrealizowane w przyszłym roku.
Firma z Bolechowa pod Poznaniem dostarczy do Rzeszowa elektryczne Solarisy 12 Urbino Electric. Pojazdy będą ładowane poprzez tzw. pantograf odwrócony, umieszczony na ładowarce i obniżający się do dachu pojazdu. W tej sposób akumulatory elektrycznego Urbino będą ładowane w ciągu kilku minut podczas postoju na przystanku lub na końcu linii. Możliwe będzie także ładowanie poprzez złącze typu Plug-In, przeznaczone do wolniejszego ładowania baterii podczas dłuższego postoju, np. w nocy.
Wygrany przez Solarisa kontrakt zakłada także budowę infrastruktury na trasie. Dla naszych klientów to bardzo ważne, że zarówno autobusy elektryczne jak i infrastrukturę do ich ładowania mogą zamówić u jednego producenta – powiedział Zbigniew Palenica, wiceprezes firmy Solaris odpowiedzialny za sprzedaż. Podkreślił, że Solaris działa w tym zakresie z polskimi firmami skupionymi m.in. w klastrze „Polski Autobus Elektryczny, którego jest liderem.
Ocenia się, że zakupach przedsiębiorstw komunikacji miejskiej rosnąć będzie udział pojazdów z napędem ekologicznym – gazowym, hybrydowym lub elektrycznym. W całym 2016 r. na niespełna 2 tys. autobusów 42 sztuki miały taki napęd. W tym roku tylko do sierpnia zarejestrowano już 58 ekologicznych autobusów, z tego najwięcej elektrycznych. W sumie miasta deklarują chęć zakupu autobusów elektrycznych na poziomie około 2 tysięcy sztuk w najbliższych latach. - Porównując to z obecnymi rejestracjami pojazdów elektrycznych na poziomie kilkudziesięciu sztuk, będziemy obserwować wyraźny wzrost tego segmentu – prognozuje Małgorzata Durda z Volvo Polska. Przykładowo Jaworzno w ciągu 2-3 lat planuje wymienić 80 proc. swojego taboru autobusowego. W tym roku kilkadziesiąt samorządów i gmin podpisało porozumienie z Państwowym Funduszem Rozwoju, w którym zadeklarowały, że w kolejnych latach kupią łącznie 780 nowoczesnych elektrobusów.