Ukraiński An-225 Mrija (Marzenie; według klasyfikacji NATO - Cossack - Kozak) wczoraj wyleciał do Lipska, skąd dziś, po załadowaniu towarów, odleci do Damam w Arabii Saudyjskiej, poinformowało biuro prasowe koncernu „Antonow”. W kwietniu największy transportowiec powietrzny odbędzie jeszcze trzy komercyjne loty. Ich szczegóły na razie nie są znane.
Historia An-225 sięga końca czasów sowieckich. Samolot został zaprojektowany w kijowskich zakładach Antonowa w 1988 r. Co ciekawe, głównym powodem zbudowania An-225 był program sowieckiego wahadłowca Buran-Energia. Samolot miał przetransportować prom i rakietę nośną Energia z miejsca budowy na kosmodrom Bajkonur.
Z tego powodu konstrukcja samolotu była wyjątkowa, bowiem pozwalała na mocowanie i przelot z ładunkami umieszczonymi na zewnątrz. Buran podróżował na skrzydle An-225.
Dziś Mrija jest najcięższym samolotem, który kiedykolwiek wzniósł się w powietrze; jego masa bez załadunku to 250 ton, a maksymalna z załadunkiem - 640 ton. Może lecieć z towarami (200 ton) do 4000 km, a bez - do 15,5 tys. km. Pod względem długości skrzydeł, dłuższe miał jedynie amerykański Hughes H-4 Hercules (tylko raz latał w 1947 r.).
W 2016 r. Mrija poleciał z Ukrainy do Australii, z czterema międzylądowaniami (Praga, Turkmenistan, Hydarabad w Indiach i Kuala Lumpur w Malezji). Przewiózł 117-tonowy generator firmy Bush SEM przelatując w sumie 15,5 tys. km.