PKP Cargo traci udziały w rynku

Pozycja narodowego przewoźnika towarowego systematycznie słabnie. To konsekwencja malejącego transportu ładunków masowych.

Publikacja: 31.03.2021 21:00

PKP Cargo traci udziały w rynku

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Udział PKP Cargo w krajowym rynku kolejowych przewozów towarowych systematycznie maleje. Z najnowszych danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w lutym pod względem masy przewiezionych ładunków wynosił już tylko 35,66 proc., podczas gdy w ubiegłym roku było to 36,63 proc., a w 2019 r. jeszcze 40,35 proc. Grupa kapitałowa traci również udziały, jeśli wziąć pod uwagę tzw. pracę przewozową. W lutym jej udział wynosił w tej kategorii 40,51 proc. wobec 40,65 proc. w ubiegłym roku i 43,92 proc. w 2019 r.

PKP Cargo ma się gorzej niż konkurencja, gdyż specjalizuje się przede wszystkim w transporcie ładunków masowych, a ich przewozy od dłuższego czasu istotnie maleją. Chodzi m.in. o węgiel, rudy i stal. Negatywne tendencje w ujęciu rok do roku widać również w danych za luty. Spółka przekonuje jednak, że obecnie ważniejsze są porównania miesiąc do miesiąca, a w tym kontekście luty okazał się lepszy od stycznia. – W tym roku wyniki przewozowe liczone miesiąc do miesiąca będą ważniejsze od porównań rocznych, gdyż w 2020 r. mieliśmy do czynienia z potężnym kryzysem gospodarczym spowodowanym przez pandemię Covid-19 – uważa Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Dodaje, że w tym roku rynek oczekiwał dużego wzrostu przewozów intermodalnych (kontenerów) i ta tendencja powinna się utrzymać. – Może nawet dojść do jeszcze większego zainteresowania wykorzystaniem kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku w transporcie między Unią Europejską a Azją. Zablokowanie Kanału Sueskiego przez kontenerowiec pokazało, że szlak lądowy jest bardziej niezawodny – twierdzi Warsewicz.

Zarząd PKP Cargo liczy też na pozytywne efekty zapowiadanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP PLK przyspieszenia inwestycji infrastrukturalnych, co z kolei powinno spowodować zwiększenie przewozu kruszyw. W związku z wyższą konsumpcją energii zimą i koniecznością uzupełnienia zapasów przez elektrownie giełdowa spółka oczekuje w kolejnych okresach nawet niewielkiego wzrostu przewozów węgla. Jej zdaniem trudno natomiast już teraz prognozować kategorie ładunków, w których przewozy będą w tym roku spadać, zwłaszcza że ubiegły rok przyniósł zniżki w większości grup towarowych.

Z szacunkowych danych za ubiegły rok wynika, że przewoźnik zanotował w tym czasie niespełna 4,1 mld zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, co oznaczało ich spadek o prawie 15 proc. Zarząd ocenia, że to głównie konsekwencja pandemii koronawirusa i związanego z nią lockdownu w polskiej i europejskiej gospodarce. W rezultacie spadły przewozy, gdyż część zakładów przemysłowych została na wiele tygodni zamknięta i odwoływała zamówione wcześniej pociągi na przewóz surowców, prefabrykatów i gotowych wyrobów.

Zamknięcie gospodarki spowodowało także obniżenie popytu na energię elektryczną o ok. 12 proc., a co za tym idzie – elektrownie znacznie zmniejszyły zamówienia na przewóz węgla. Ponadto pandemia osłabiła tempo inwestycji infrastrukturalnych i produkcję budowlano-montażową, co przełożyło się na spadki przewozów kruszyw. Do tego doszło ograniczanie produkcji stali, które powoduje spadki w transporcie rud metali. W efekcie ubiegły rok grupa PKP Cargo zamknęła 224,3 mln zł straty netto (dane wstępne), podczas gdy w 2019 r. wypracowała 36 mln zł zysku netto.

Udział PKP Cargo w krajowym rynku kolejowych przewozów towarowych systematycznie maleje. Z najnowszych danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w lutym pod względem masy przewiezionych ładunków wynosił już tylko 35,66 proc., podczas gdy w ubiegłym roku było to 36,63 proc., a w 2019 r. jeszcze 40,35 proc. Grupa kapitałowa traci również udziały, jeśli wziąć pod uwagę tzw. pracę przewozową. W lutym jej udział wynosił w tej kategorii 40,51 proc. wobec 40,65 proc. w ubiegłym roku i 43,92 proc. w 2019 r.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej