Jest to efektem przebudowy stacji Warszawa Zachodnia: pociągi z Modlina będą dojeżdżały do Warszawy Wschodniej. Zmiany wejdą w życie z korektą rozkładu mająca obowiązywać od 29 sierpnia. Nie wiadomo, kiedy dotychczasowe połączenie Modlina z Okęciem zacznie znowu funkcjonować.

Według „Rynku Lotniczego”, skorygowany rozkład jazdy wprowadzi zmiany w kursowaniu pociągów na trasie Warszawa – Skierniewice, Warszawa – Łowicz, Warszawa – Małkinia, Warszawa – Dęblin, Warszawa – Skarżysko-Kamienna oraz Warszawa – Działdowo. Częstym modyfikacjom ma także ulegać rozkład jazdy pociągów kursujących pomiędzy Radomiem a Dęblinem ze względu na prace utrzymaniowe i ograniczenie ruchu do jednego toru.

Inwestycje związane z modernizacją torów wymuszą również zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity. W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2020/2021 zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przewidziała pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do zakresu robót. 29 sierpnia wejdzie w życie czwarta z nich.

Przebudowa Warszawy Zachodniej ma wpływ na kursowanie kilkudziesięciu składów jeżdżących do i ze stolicy. Część pociągów zacznie jeździć przez stację Warszawa Gdańska, część powróci do kursowania przez Warszawę Wschodnią, Centralną i Zachodnią. Grupa pociągów zamiast na Warszawie Centralnej będzie mieć postój na stacji Warszawa Śródmieście.

Dla wykorzystania przepustowości Warszawskiego Węzła Kolejowego połączono relacje niektórych składów. Dotyczy to m.in. pociągów pomiędzy Warszawą i Bydgoszczą kursujących trasą zmienioną przez Iławę Główną oraz składów kursujących pomiędzy Warszawą a Lublinem, które będą połączone z wybranymi pociągami do i z Łodzi Fabrycznej lub do Wrocławia.

Zmiany dotkną pociągów kursujących m.in. na trasach Poznań – Szczecin, a od 1 września pomiędzy Krakowem a Zakopanem wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi TLK Karpaty, TLK Małopolska, IC Malinowski oraz IC Sukiennice.