Wielka flota e-rowerów szturmuje okolice Paryża

Ułatwieniu dojazdów do pracy oraz zmniejszeniu korków i skażenia środowiska ma służyć duża flota rowerów elektrycznych do wynajmu w regionie paryskim.

Aktualizacja: 10.11.2018 13:59 Publikacja: 10.11.2018 13:55

Wielka flota e-rowerów szturmuje okolice Paryża

Foto: materiały prasowe

Od września 2019 regionalna firma transportowa Ile-de-France Mobilités (IDFM) udostępni 10 tys. e-rowerów w ramach długoterminowego wynajmu z zamiarem zwiększenia tej liczby do 20 tys., co będzie największym na świecie programem tego typu. Celem usługi „Véligo” będzie zachęcanie mieszkańców okolic Paryża do korzystania z rowerów w dojazdach do pracy, bo obecnie popularność takiego środka transportu wynosi zaledwie 1,6 proc. wszystkich kursów dziennie.

Véligo będzie obsługiwany przez spółkę j. v. poczty i firmy transportowej Transdev na podstawie 6-letniej umowy. Spółka otrzyma budżet do 111 mln euro. Ma być uzupełnieniem paryskiego programu Vélib, który posłużył jako wzorzec na świecie, ale wpadł w tarapaty od czasu przejęcia go w tym roku przez nowego operatora. Jedynie połowa z obiecanych 20 tys. rowerów jest obecnie w użytku.

Czytaj także: Francja rozważa wprowadzenie obowiązkowej rejestracji rowerów

Véligo będzie działać na innej zasadzie niż Vélib; pierwszy chronologicznie program polegał na krótkoterminowym wynajmowaniu rowerów i zostawianiu w specjalnych stojakach, drugi stawia na długoterminowość: rowery będą w domach użytkowników, którzy będą za nie płacić 40 euro miesięcznie, a pracodawcy będą mogli dofinansować połowę tej sumy.

Vélib służy głównie 2 mln mieszkańców centrum Paryża, Véligo jest nakierowany na stołeczny region, zamieszkały przez 10 mln ludzi i zapewniający jedną trzecią PKB.

Inicjatywa wyszła od Valérie Pécresse, członkini prawicowej UMP, prezydent regionu Ile-de-France, która często ściera się w kwestiach dotyczących transportu i środowiska z lewicową merem Paryża, Anne Hidalgo. — Elektryczne rowery mają ogromny potencjał. Są skutecznym i ekologicznym środkiem dotarcia do dworca w krótkich dojazdach, zastępując samochody — powiedziała. Jej zdaniem, Véligo pozwoli dojeżdżającym do miasta wypróbować takie rowery i mogą przekonać do kupowania takich.

Dobry rower elektryczny kosztuje 1500-2000 euro. W 2017 r. we Francji sprzedano ich ok. 250 tys. wobec 2,7 mln tradycyjnych — podała IDFM.

Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił