Ustawa dotyczy portów w Gdańsku, Gdyni oraz zespołu portowego Szczecin–Świnoujście. – Dalszy rozwój tych obiektów wymaga zwiększenia ich możliwości przeładunkowych przez budowę Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu – podało Centrum Informacyjne Rządu.
Specustawa wprowadza ułatwienia w nabywaniu nieruchomości pod inwestycje dotyczące ich rozbudowy, zawiera także przepisy regulujące kwestie odszkodowań za wywłaszczone grunty i ograniczenie praw do nieruchomości. Decyzje lokalizacyjne dla inwestycji będą wydawane przez wojewodów, ułatwiona będzie procedura wydawania decyzji środowiskowych.
Budowa Portu Centralnego w Gdańsku ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Inwestycja obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha na lądzie. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory, którymi podpływać będą statki. Pierwsze terminale powinny być gotowe za dziesięć lat – w 2029 r. Całe przedsięwzięcie ma pochłonąć 12 mld zł.
Także całej dekady potrzeba na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni. Inwestycja ma być realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Centralną częścią portu będzie terminal kontenerowy. W pierwszym etapie jego zdolności przeładunkowe wyniosą 2 mln kontenerów rocznie, później może zostać rozbudowany do zdolności 2,5 mln kontenerów.
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma powstać w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Będzie mógł rocznie przeładowywać ok. 1,5 mln kontenerów i przyjmować największe jednostki, jakie wpłyną na Bałtyk.