Port w Tangerze największy na Morzu Śródziemnym

Uruchomienie 27 czerwca 2 nowych terminali w porcie w Tangerze (Maroko) pozwoli mu wyprzedzić dotychczas największe na M.Śródziemnym Algeciras i Walencję pod względem przepustowości kontenerów, przyciągnie też więcej inwestycji i firm do Maroka.

Aktualizacja: 27.06.2019 18:18 Publikacja: 27.06.2019 18:04

Port w Tangerze największy na Morzu Śródziemnym

Foto: Wikipedia

Port Tanger Med 1 z dwoma terminalami zlokalizowany 50 km od Tangeru na północy kraju, przy strategicznej Cieśninie Gibraltarskiej funkcjonuje od 2007 r. jako ośrodek przeładunku kontenerów i jako duży port pasażerski. Jest największym, portem w Afryce, w 2018 r. odprawiono w nim 3,5 mln kontenerów TEU.

Czytaj także: Polskie porty do rozbudowy. Mają być silniejsze na Bałtyku

Ukończenie  trzeciego etapu rozbudowy portu, Tanger Med 2 za 1,3 mld euro (prace trwały od maja 2010), zwiększy przepustowość  o 6 mln TEU - poinformował Reutera dyrektor portu, Rachid Houari. Terminal TC3 z marokańskim operatorem Marsa Maroc doda 1 mln TEU, a TC 4 obsługiwany przez firmę APM Terminals z Holandii 5 mln TEU - podała agencja Morocco World News.

Tanger Med 2 zwiększy wymianę handlową między Europą a krajami Afryki i Azji, stworzy większe możliwości eksportu produkcji miejscowych i zagranicznych firm, m.in. zakładów samochodowych Renaulta-Daci i  Peugeota. Władze liczą, że do końca roku port dojdzie do odprawienia 4,5 mln TEU zrównując się z Algeciras w południowej Hiszpanii.

Dyrektor Houari ma z kolei nadzieję, że co roku będzie przybywać po milionie TEU. Nie chciał podawać prognoz długofalowych, podkreślił  tylko, że pierwszy terminal doszedł do 3,5 mln kontenerów w ciągu zaledwie 6 lat. Poinformował, że 90 proc.  zawartości kontenerów przechodzi przez port tranzytem; największym rynkiem z udziałem 40 proc. jest zachodnia Afryka, gdzie firmy z Maroka bardzo rozwinęły działalność, ok.20 proc. trafia do Europy, a 10 proc. do obu Ameryk. W 2018 r. wartość towarów odprawionych w porcie w eksporcie i imporcie wyniosła 33 mld dolarów, w eksporcie ponad 50 proc. stanowiły produkty marokańskie.

Władze zainwestowały w pierwszy terminal miliard euro, w porcie powstało 6 tys. miejsc pracy, a w części handlowej 70 tys. Tanger  Med ma też terminal kolejowy, z  którego korzysta 40 tys. osób dziennie w szczycie sezonu letniego, gdy Marokańczycy mieszkający w Europie przybywają do ojczyzny.

Port Tanger Med 1 z dwoma terminalami zlokalizowany 50 km od Tangeru na północy kraju, przy strategicznej Cieśninie Gibraltarskiej funkcjonuje od 2007 r. jako ośrodek przeładunku kontenerów i jako duży port pasażerski. Jest największym, portem w Afryce, w 2018 r. odprawiono w nim 3,5 mln kontenerów TEU.

Czytaj także: Polskie porty do rozbudowy. Mają być silniejsze na Bałtyku

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Boeing może uniknąć postępowania karnego. Rodziny ofiar żądają potężnej grzywny
Transport
Chiny i UE zaczynają rozmowy o cłach na e-auta. „Unijne stawki to nie kara”
Transport
Koniec z biznesowymi lotami rosyjskich oligarchów w UE. Bruksela rozszerzyła sankcje
Transport
Jak zmniejszyć ryzyko zakłóceń w podróżach lotniczych? To będzie trudne lato
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Transport
Ładowarek elektrycznych samochodów jak nie było, tak nie ma
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży